Koksmaat tot Kapitein 

Leendert Don

               

Leendert schrijft hier zijn aangrijpende, leuk geschreven verhalen over zijn belevenissen op de Stad Haarlem in 1939 en hoe het verder ging tijdens de tweede wereldoorlog op dit schip en andere Nederlandse schepen in oorlogstijd en hij gaat verder door met nieuwe verhalen over de periode na de oorlog op buitenlandse schepen.

Hoofdstuk 1

Hoofdstuk 2

Hoofdstuk 3

Hoofdstuk 4

Hoofdstuk 5

Hoofdstuk 6 (Nigerstroom)

Hoofdstuk 7 (Jan Steen)

Hoofdstuk 8 (Fort Schuyler)

Hoofdstuk 9 (Sea Prince)

Hoofdstuk 10 (De Witt Clinton)

Hoofdstuk 11 (Aan de wal en in the Army)

Hoofdstuk 12 (1950-1953 Korea)

Hoofdstuk 13 (Vanaf 1954)

Hoofdstuk 14 (United States Lines)

 Hoofdstuk 15 (Met pensioen en het einde van de US.Lines)

 Hoofdstuk 16 (Tot Slot)

 

  Foto's van Leendert genomen op 10 November 2002 tijdens de kranslegging
bij de British Merchant Navy Memorial

 

 

Nog een fraaie foto van de "American Pioneer" binnenkomend in Honolulu, Hawaii

 

De "American Appollo" (zusterschip van de Legion) onder de Golden gate Bridge

Een verhaal vele jaren geleden gepubliceerd in de "Blauwe Wimpel" Zoals je ziet is het door de heer von Munching geplaatst en ik weet dus niet of er z.g. copyright aan verbonden is. In ieder geval een prachtig verhaal. Ja, ik was toen ook aan boord van de "Stad Haarlem."

De John W. Brown is een Liberty schip wat normaal gestationeerd is in Baltimore.Maakt af en toe reizen naar andere havens en was deze week in Jacksonville.De gehele bemanning zijn z.g. volunteers en doen het dus om dat schip zo lang mogelijk vaarbaar willen maken. De kapitein en hoofdmachinist waren voorheen werkzaam bij U.S Lines dus dat was voor mij erg leuk toen ik een bezoek bracht aan dat schip. Blijft de hele week binnen en is gemeerd midden in de stad. Dus gemakkelijk te bereiken. Groeten   Leendert

 

De "FLENSBURG" verhaal met foto uit 1939

Jouw zeer uitgebreide site werd mij doorgestuurd door een vriend in Atlanta.

Nou, het is iets aparts. Er was ook een foto bij van de nieuwe Stad Haarlem en dat was zeer interessant omdat ik in 1939 uitgevaren ben met de "ouwe Stad Haarlem " die in 1932 in Newcastle is gebouwd.

Zoals je kunt zien op de monsterrol, was ik net 15 jaar oud. Ik was aan boord van dat schip in Mei 1940 en kwam pas terug in Nederland 6 jaar later en was ik 21 jaar oud. Ik heb in de oorlog nog op verschillende andere schepen gevaren met o.a. de "Nigerstroom" en de "Jan Steen".

In 1947 ben ik op buitenlandse schepen gaan varen en later in New York gekomen waar ik op Amerikaanse schepen ben gaan varen. Eerst als stuurman en later als Kapitein bij United States Lines. Ik ben nu al bijna 54 jaar in Amerika.

 

Monsterrol Stad Haarlem van mei 1940

 

Ik wil je nog even vertellen dat op die monsterrol de naam Arie Anne Zelle voorkomt en hij was tweede machinist bij ons aan boord. Die man Zelle was een broer van de z.g. Mata Hari waar je wel eens van gehoord heb. Haar naam was ook Zelle en de voornaam was Margarita of zoiets. In ieder geval  Zelle, de machinist, was een heel aardige man en hij sprak nooit over dat geval van zijn zus. Het moet wel pijnlijk voor hem  geweest zijn. Later zal ik nog wel iets over de Stad Haarlem sturen en dat was het avontuur toen we September1941 de Azoren aanliepen en het schip gezonken  is in de haven van Ponta Delgada. Hebben we goed drie maanden gezeten en het  voordeel voor ons was dat we direct contact hadden met  Holland want Portugal was neutraal. Dus briefwisseling volop.

 

Opgestuurd door Leendert: Tight Ship

Amerikaanse container schip " American Pioneer"

Een hele mooie foto van Nederlandse Koopvaardij Veteranen die in London deelnamen aan de z.g. Remembrance Day March Past die word gehouden ieder jaar op 11 November.

Kapitein Gerrit Zaayer voorop met rood wit blauwe armband en net over zijn linker schouder, op de eerste rij, kan je mij zien. Ik kijk even of ze wel het juiste been naar voren steken. Je ziet we hebben allemaal medailles en die hebben we gehad van de Engelse regering als beloning voor het varen in oorlogstijd. Holland heeft maar 1 medaille uitgereikt en dat was het Oorlogs Herrinnerings Kruis. Van de Engelsen hebben we gehad, Atlantic Cross, Pacific Cross enz. Ik zelf heb nog meer medailles omdat ik hier in Amerika in militaire dienst ben geweest. Korea,Viet Nam enz. Ja, ze zijn allemaal echt hoor. Verder wil ik nog even zeggen dat Kapitein Gerrit Zaayer zo'n jaar of vier in een Jappenkamp heeft gezeten tijdens de tweede wereld oorlog. Hij was later Kapitein bij de Ned Lloyd.

Mijn z.g. Masters License wat iedere vijf jaar vernieuwd moet worden.

Ik was toevallig met mijn schip "American Pioneer" in Honolulu en heb ik dat daar gedaan. Hier noemen ze het en License maar ergens anders,b.v. Engeland, noemen ze het een Certificate. Hoe ze het in Holland noemen weet ik niet.

Ik had je een foto gestuurd van Nederlandse Koopvaardij Veteranen en vertelde je dat ik wat meer medailles had omdat militaire dienst had gedaan in Korea. Dat is natuurlijk een heel verhaal maar ik ben soldaat geweest in het Amerikaanse leger 1950-1953 en zodoende ben ik Amerikaans staatsburger geworden. Wel een moeilijke weg om Amerikaan te worden maar mijn omstandigheden waren zo dat ik geen andere keuze had. Ik wil daar wel eens een heel verhaal van vertellen en hoe een jongen uit Vlaardingen die als koksmaat is uitgevaren bij het Amerikaanse leger terecht kwam. En dan later gezagvoerder werd op Amerikaanse schepen. In Vietnam was ik dus geen soldaat maar wij voeren oorlogs materiaal aan boord van schepen die onder gezag stonden van de U.S. Navy Military Sealift Command. Over de koopvaardij veteranen verder te gaan zij kwamen dus van Holland met de veerboot uit Hoek van Holland via Harwich naar London en ik kwam met vliegtuig direct uit Amerika naar London. Zo we ontmoeten elkaar daar en logeerde in het zelfde hotel. Na de March Past waren we nog een dag of wat bij elkaar en gingen zij weer terug naar Holland. Altijd erg gezellig en ik was de jongste van de group omdat ik 1940 nog maar 15 jaar oud was. Heel wat jaren terug waren er twee boeken en die kwamen uit onder de naam " De Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog" geschreven door de heer Bezemer. Toen vond ik uit dat er een organisatie was "Comité Reünie Koopvaardijpersoneel 1940/1945 en zodoende ben ik daar ook lid van geworden. In mijn boekje zie ik onder al die namen C de Neef staan en die heel wat mooie verhalen geschreven in "Scheepspraat." Ik denk dat hij wel tot een van de oudste veteranen is die nog in leven is.

 

S.S.United States binnenkomend en S.S.America uitvarend. Beiden schepen van United States Lines.

Nee, ik heb nooit op deze schepen gevaren.

Ik wil verder nog even vertellen dat ik in Jacksonville, Florida woon en mijn vrouw is afkomstig is uit een klein dorpje in de buurt van Chester in Engeland.


S.S. KALAMITY

e-mail adres is captndon@bellsouth.net