Jaco op de "Archangelgracht" vanaf 23 Oktober 2005

Foto gemaakt door Mennojan bij vertrek Antwerpen 10-02-06 (Boudewijnsluis).

 

Goede avond,
Moet nu een snel einde aan de reis met de Archangel komen. Ik ga morgen naar huis.

Ben gisteren gevallen en toen was m'n schouder uit de kom.
Vanmorgen nog steeds tintelende vingers en arm.
Zit dus een Zenuw bekneld of misschien beschadigd.
Moet zo snel mogelijk met fisio therapie beginnen.
En dat lukt aan booord niet.

Ga dus morgen middag naar huis.
Dan is dit het einde van een Raar Archangel verhaal.
Was een boot met hindernissen en een tussenstop in Januarie.

U hoord van mij op de reunie op 20 mei.
En natuurlijk op een volgend schip.

Bedankt voor het lezen en Prettig weekend,
  Groeten Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 07 Apr 2006 18:29 UTC
Message-id: 194615570

 

Goede morgen,

Is al  weer vrijdag, en jullie hebben een hele week niets van die Archangel gehoord.
Misschien zijn er die op AIS hebben gekeken waar we waren.
Nou dat was ook even zoeken.
Nu dan eindelijk, sinds gisteren in Antwerpen.

Hou het kort, want heb meer te doen.
En dat werk gaat niet zo snel met 1 arm in een Mitella.......

  Groeten Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 07 Apr 2006 09:34 UTC
Message-id: 194549034


Goede morgen,

Uit Gdynia al weer weg.
Krijgen net het bericht dat we ook nog het
"Nord-Ost See Canaal" mogen gaan bekijken.

Dus door kiel naar antwerpen.
Scheelt 12 uur eerder in Antwerpen.
Zijn dan Woensdag al op tijd in de morgen daar.

Vanaf een regenachtige Oostzee
  Groeten Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 03 Apr 2006 09:31 UTC
Message-id: 193930535

 


Goede morgen,

Zijn Skagen al weer rond.
Net voor 23.30 gingen we rond.
Gaan  als een trein.
Op het plaatje nog mar 15, maar hebben 17.1 gelopen.
Ziet er naar uit dat er flink wat stroom staat in Sont.
Maar die 15 moet wel lukken.
Zijn dan om 08.00 bij Helsingborg
En om 12.30 bij Kopenhagen (Drogden kanaal)

Zondag laden in Gdynia.

Prettig weekend,  Jaco


Kijk ook op www.20six.nl/jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 01 Apr 2006 05:25 UTC
Message-id: 193692531


Goede morgen,

Weer vertrokken uit  "Bonny Scotland"
Heeft even geduurd, maar toch gelukt.
Hebben we gelost en nog geladen ook.
Is maar 200 ton, maar toch.

Onderweg naar Gdynia.
Eerst motor laten inlope.
Moet gebeuren als er een zuiger getrokken is.
(Als er nieuwe zuiger veren inzitten)
Dus nu mee bezig.
Dus liggen we na een tijdje weer even stil.
De motor moet dan 10 minuten stop.
Lopen nog wel aardig door.
Dus kunnen Zondag morgen in Gdynia zijn.
Dan dus weekend vieren, laden en weer vertrekken op Zondag.!!!!

Antwerpen komt er ook nog aan einde van de week.

Misschien van de week nog een leuk fototje maken van de passage Helsingborg/helsingor
Of Kopenhagen.

Wij wensen U een Prettig Weekend,
  Groeten Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 30 Mar 2006 20:57 UTC
Message-id: 193499500


Goede morgen

Liggen dus in Aberdeen.
Toen we Zaterdag aankwamen was de haven gesloten.
Dus ten anker in een Deining tot 5-6 mtr.
Machine stand-by, maar het ging goed.
Deining nam snel af en de haven ging weer open voor kliene schepen.
Toen dan eindelijk een poging op Maandag morgen.
Werd er een loods ziek en kwam er vertraging in de haven.
Konden we alleen nog met afgaand water naar binnen.
En dat mag dan weer niet van de havendienst.
Dus maandag avond pas gemeerd.

Nog aan het lossen.
Gaan straks ook al laden.
Is een bosje ankerketting.
Maar dat bosje is wel 100 ton
Hoe til je dat nou op.
Nou: ze worden in  bundels van ongeveer 10 ton  geladen
En de rest van de ketting hangd dan even buitenboord

Gaan het zien, Zal proberen wat te maken van een foto........
Vannacht weg naar Gdynia, waar we Zondag laden

  Groeten Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 29 Mar 2006 10:14 UTC
Message-id: 193090148

 

Goede middag,

Al vast een fototje van Aberdeen,
Inclu Spliethoff boot .........:-))


Sat, 25 Mar 2006 10:57 UTC

Goede morgen,

Vanaf een slingerende Noordzee, met de trui aan.

Is eigenlijk gewoon Engels weer.
Mist, Regen, Deining De wind valt wel mee.
Maar zoveel als nu hebben we de hele reis nog niet geslingerd. !!

De hele nacht flink door gelopen, ook tegen stroom
Sinds gistermorgen bij Gris Nez een gemiddelde van 15 knopen.
En als je dan rekend met 14, wordt het steeds vroeger.
Kunnen net niet meer het middag hoogwater naar binnen toe.
Dus wordt het ankeren en pas om 21.30 voor de kant.

Dan morgen 08.00 lossen
Maandag avond laat, Dinsdag morgen varen
Kunnen we nog even Taxi reie in Aberdeen.......!!

Heeft Iemand van de Kombuizers ervaring met AutoCAD ???
Was hier gisteren weer eens mee bezig.
Nu begrijp ik een stuk meer.
Had een Stuwplan voor volgende reis in AutoCAD opgestuurd gekregen. (Nog bedankt !!!)
Met een bestaand voorbeeldje is het even wat makkelijker werken.
Heeft Iemand voor mij Leuke, Nuttige dingen in AutoCAD (.dwg bestanden)
Weet in ieder geval wat ik de zondag ga doen.....
Nog wat verder in AutoCAD verdiepen.
Nu het lukt, krijg je er zin an........

Prettig weekend Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 25 Mar 2006 09:29 UTC
Message-id: 192528461

 

Goede morgen,

Schijf de mailtjes een  beetje vroeger en dan  morgen ochtend pas versturen.

Nu dus als ik dit schrijf pas woensdag avond.
Donderdag dit op de post.

Zijn donderdag rond 12.00 bij Quessant of wel Ushant
Dan rond middernacht bij Cherbourg.
Dan vrijdag rond 12.00 bij Dover.
Praten we over Boordtijd = GMT = Ned - 1 uur
Daar oversteken van de Franse- naar de Engelse wal
En langs de kust, tussen de banken door naar Aberdeen.
Kan tegenvallen met de stroom, maar het is Doodtij

Niet zoveel te melden.
Laatste 2 dagen veel bezig met het nieuwe stuwplan.
Is even een puzzle, pakjes boot
4 havens laden en 6 havens lossen.
Het meeste is wel in Antwerpen voor Orinoco

Verder niets meer te zeuren.
Het weer blijft redelijk, al is het wel koud hoor......

  Groeten Jaco

Kijk ook op www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 23 Mar 2006 08:28 UTC
Message-id: 192233422


Goede morgen,

Gisteren de hangmat maar weer in de kast gedaan.
Was maar 15 graden meer om 12.00
Dat is te gek.

Vanmorgen zelfs de lange broek weer aan.
Het is te warm om de Verwarming aan te zetten.
Maar ook te koud om de AC af  te zetten.
En bewolkt, geen wind, met een beetje deining.
Op zich prima weer, we lopen nog steeds goed.
En zijn dan zeker wel zaterdag avond op Aberdeen.

Klok uren vooruit zijn we vanaf.
Nu aan boord engelse tijd.
Dan zaterdag de zomertijd.
Als het dan ook maar Zomer wordt !!!!

  Groeten Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 22 Mar 2006 09:31 UTC
Message-id: 192084291

 

Goede morgen,

Bij de Azoren langs.
Zondag avond 20.00 L = 22.00 GMT = 23.00 Ned was het nog iets van 1900 mijl naar Aberdeen.
Deze terug reis lijkt veel langer dan dat stukkie van Greenock naar Baltimore.
Is het ook wel, maar dit is echt een heel end.

De azoren dus voorbij. En ze hebben mij altijd verteld dat NA de Azoren alles beter wordt.
Weet ik niet hoe je dat moet bekijken, Oost Gaand of west gaand.
Is mij ook niet verteld hoe en wat er beter wordt. Dus houden we deze uitspraak er maar in.
Is mij verteld op de Heemskerkgracht
Voeren met die boot in 4 maanden tijd 2 keer naar de overkant en terug.
Liep nog geen 10 mijl, en toch veel binnen. Misschien wel omdat Na de Azoren
het daar altijd wel goed ging......

Lopen nog steeds prima.
Kunnen misschien wel zaterdag middag al in "Bonny Scotland" zijn.

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 20 Mar 2006 09:32 UTC
Message-id: 191781318

 

Goede middag,

Nog steeds lekekr buiten !!!!
Ziet er naar uit dat we met een stormpje het kanaal in waaien.
Nu dus nog maar even van genieten, het zonnige windstille weer !!!

Gisteren een BBQ gedaan op het achterdek. (let op het linker boven hoekje......)
Soms moet het in de achterkuil ivm wind. Maar geen wind.
En er staat ook nog een jacht in de achterkuil, dat plastic boven een BBQ wil niet zo.

Vandaag de Azoren.
Vrijdag Dover.
Zaterdag avond Aberdeen.

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 19 Mar 2006 10:17 UTC
Message-id: 191666223

 

Goede morgen,

Deze is ook heel mooi.
Met dank aan de 1e Machinist.
Heeft een echte camera met VEEL pixels.
Camera op het luik wordt het een mooi plaatje.

Hier gaan we steeds sneller lopen. Zondag ongeveer 18.00 bij Flores, Azoren
En als we zo doorgaan kunnen we zaterdag middag al in Aberdeen zijn.
Maar niet te vroeg gejuicht. Dover komt er nog aan, en de alom geprezen Noordzee.
Hier tot cherbourg zeker mooi weer.
Wat wind uit het zuiden (6) maar daar lachen we om. .........

Verder niet zo veeel nieuws.
De zon schijnt dus nu nog even bijkleuren.
Op de noordzee is het wat minder zonnig denk ik.........

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 18 Mar 2006 09:39 UTC
Message-id: 191572226

 

Goede morgen,

Nog steeds "Fraai Weder"
Een mooie term uit de tijd dat we het journaal nog in het Nederlands mochten invullen.
Dit Fraai weder gaat de laatste dagen samen met een Kabbelende zee en Lage deining.
De wind varieerd van Oost 2 maandag naar Zuidwest 3 gister.

Kortom: Fraai Weder.
En de Oceaan is GROOT.
Om middernacht waren we op 33 gr Noord en 55 West, dat is ongeveer 500 mijl oost van Bermuda's
Of 1200 mijl WestZuidWest van Flores, Azoren.
Varen een beetje om de Oost om een frontje met VEEL wind te ontwijken dat ons oploopt.
En dan zondag flink wat wind veroorzaakt.

Met dit mooie weer op zo'n groot stuk open water een mooie gelegenheid om
Nood stuuroefening te doen met de bemanning.
Laat ze allemaal maar eens die boot op koers houden.
Zelfs de kok moest er aan geloven.
Maar het mooiste gezicht was wel Matroos Bernardo.
Zit hier in opperste concentratie de pomp van de stuurmachine te bedienen.
Op koers houden valt tegen.  Een foto van achter het schip is dan ook niet zo mooi.............

Nu snel de zon weer in .......Tot de Azoren moet dat nog wel kunnen.

  Groeten Jaco

 


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 16 Mar 2006 10:33 UTC
Message-id: 191288211


Goede middag

Schiet wel aardig op hier.
Het is Prachtig weer en de hangmat is dus uit de kast.
Moest nog wel even een touwtje van de stuurman bietsen, maar ook dat voor elkaar
Nog wel een beetje wind op de kop. (2) dus een stevige bries op het schavotje.
Morgen varen we de wind dood en moet het dus nog warmerder worden.
Dan morgen de achterkant bruinen, want de voorkant is weer eens rood.

Vanmorgen een Grote Brandrol gehouden met veel water en een slachtoffer.
Vind iedereen wel leuk een slachtoffer in  de brancar over de luiken schouwen.
Was een matroos jarig, dus werd hij het slachtoffer. Asl verjaardags Kado.
Deze maand niemand meer jarig.
Jammer, want we zouden ook nog Man Over Boord oefening moeten doen !!!!
Morgen maar eens doen, als het nog mooi weer is.
Kunnen we gelijk noodsturen doen.

Vannacht de klok 1 uur Vooruit, dus nu nog maar 5 uren vroeger dan Nederland.

Verder niets meer te melden.
  Groeten Jaco

Kijk ook op: www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 14 Mar 2006 11:30 UTC
Message-id: 190988555

Goede avond,

Zijn dus weer op de grote plas.
Zaterdag avond laat vertrokken van Port Everglades.
Toen stonden er ook weer 5 jachten tussen de lading.
Als bijlage een Actie foto van de 2e en 3e mach die een Zeilboot Craddle vastlassen.

Van die jacht eigenaren altijd de mooiste verhalen.
Dit keer een Duits echtpaar, gepensioneerd.
Man had z'n geld verdiend in de Polyethyleen Industrie, en bevrachting van tankers met dat spul naar China toe.
Heeft een motorjacht van 13 mtr en heeft de afgelopen 9 maanden op dit zeewaardig jacht doorgebracht.
Wat doe je dan zo in die 9 maanden???
Nou van Duitsland via Frankrijk en de Canarische eilanden naar Cabo Verde en Trinidad varen.
Daar scheepje droog en in de verf laten zetten en de Missisippi op varen.
Dan rond Florida naar New York, Hudson rivier, Canadese meren en terug naar Florida.
Daar aangekomen maar eens gaan nadenken over terug naar Duitsland.
Tot de conclusie komend dat het toch wel weer een lange reis zal gaan worden.
En gezien de leeftijd en het algemene gevoel van gezondheid tot de conclusie
komen dat het toch beter is dat het jacht met een boot mee gaat, en hun met een vreselijk Vliegmachien naar Europa komen.
Dat is pas varen!!! En dan zo nuchter denken, en gewoon zeggen : "Ik voel me te oud".
Er zijn er bosjes die het gewoon doen, en dan na 1000 mijl niet meer weten waar ze zijn.

Niet veel meer te melden. Hier prima weer, weer en de zonne stoel staat buiten.
De hangmat is nog wat te gek. Als die hangt lig je in de wind en dat is nog nie lekker.

  Groeten Jaco



Sun, 12 Mar 2006 17:31 UTC

Goede middag,

Al weer een maand aan boord.
Het reisschema in acht genomen wordt het wel begin Mei voordat de trein naar huis vertrekt

Is wel OK. Heb niet echt veel afspraken rond die tijd :-))
O Ja, er was nog een Reunie van een of ander internet iets ........   :>))

Nou, zijn dus uit Wilmington vertrokken.
Lading zat er weer vlot in.
Hebben 20 uren met 3 kranen gewerkt en staat weer 7300 ton in het ruim
Nu dus eerst nog even Port Everglades = Fort Lauderdale
Schijnt lekker warm te zijn daar.
Gisteren was het in Jacksonville 26 graden.
En Everglades ligt nog zuidelijker.

Kan de hangmat toch nog uit de motteballe
Zal je net zien, als ik de zon in ga, valt er een buitje......

Maar dan zeker als we carib in gaan. Venezuela is altijd wel lekker.
En voor de zomer naar huis, dus eerst even voorbakken in de tropische zon.
De zon is dezlefde, maar hij bruint anders.........

U gaat foto's van de jachten zien........


Prettig weekend, Groeten Jaco

Fri, 10 Mar 2006 12:43 UTC


Goede morgen,

Zijn steeds weer andere tijden dat ik mail, he Jos !!

Ja, met dat tijdverschil, weet ik het soms ook niet meer.
En om 07.30 is het in Nederland alweer 13.30
Wat te laat om het laatste nieuws van lading en Stuwen te horen.
Dus maak ik de mailtjes sávonds na stoppen laden en stuur ze op.
Zodat ze om 08.00 Nederland op de diverse buro's in Amsterdam liggen.
Dan kan er ook een mailtje aan Archangel.com wel bij.

Niet veel nieuws dus hier.
Liggen in Wilmington te laden.
Vanmorgen om 08.00 begonnen en gaan nog door tot 23.00 Donderdag middag weg.
En Nu het NIEUWS.
Gaan niet direct naar Aberdeen.
Zaterdag middag nog jachten laden in Port Everglades (Fort Lauderdale)
Jachten zijn voor Antwerpen.
Want daar gaan we laden Na Aberdeen.
Maar.......Hoe leg je dat even simpel uit ????

Rotatie:
Wilmington - Port Everglades - Aberdeen -
Gdynia - Antwerpen - Bilbao - Maracaibo -
Willemstad - Puerto Cabello - Point Lisas - Matanzas

Zijn we weer even bezig..........
U gaat nog meer van mij horen .............

  Groeten Jaco


Thu, 09 Mar 2006 04:37 UTC

Goede morgen,

Dan toch eindelijk onderweg naar Wilmington.
Maandag 14.00 vertrokken uit Baltimore.
Na elke dag nog geen 100 pak per uur gedaan te hebben hadden ze maandag ineens goed door hoe het moest.
En werden de laatste 490 pak in 4 1/2 uur  gelost.
EEN RECORD.

Dus nu naar Wilmington.
Woodpulp laden.
Kunnen daar woensdag morgen vroeg zijn.
Met een beetje mooi weer en wat stroom mee, al rond 00.00
Dan 2 dagen laden, en dus donderdag avond vertrekken.
Is het weer ee flink stuk varen naar Aberdeen
Via Pentland Firth ongeveer 3560 mijl
Via Dover maar liefst 3870 mijl
Scheelt 310 mijl, a 13 is toch een hele dag.
Maar het weer. Niets is zo veranderlijk........
Gaan het zien als we weg gaan uit Wilmington...........

  Groeten Jaco


Tue, 07 Mar 2006 12:29 UTC

Goede avond,

Nog steeds dus in Baltimore.
Wordt vandaag niet leeg.
Zullen zelfs moeite hebben met Zondag leeg.
Werken dan wel tot leeg, maar ik zie niet zitten dat we om 18.00 zondag al leeg zijn 

Beginnen lossing hadden de dokkers het niet zo door hoe het moest, dus moest er veel schade gemaakt worden.
Na wat woorden met de heren gesproken te hebben was het plotseling duidelijk
En werd er bijna schade vrij gelost.
Weer eens een paar uur, als een stuurman, aan dek lekker lopen schelden..........
Kan er dus weer een paar maanden tegen......
Gelukkig komt dit soort stuwadoor volk niet veel meer voor.

Prettig weekend allemaal, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 04 Mar 2006 21:48 UTC
Message-id: 189463593


Goede morgen,

Nou we zijn dus in het "Beloofde land"
Zo zien vele van de wereld bewoners deze US of A
Nou, van my magge ze et Houwe.......
Je maakt hier dingen mee die je verder over de hele wereld niet ziet.
Sommige dingen is een derde wereld land Trots op.
Maar dat dit Amerika is?????

Laten we er maar over ophouden.!!!!

Vandaag dus gelost. Nou denk U: en al leeg.
Van 07.30 tot 18.00 gelost en maar liefst 16 % er al uit!!!!
Dat schiet dus goed op!!!!!!??

Zie het nu helemaal nie meer zitten dat we Zaterdag nog leeg komen.

Was vanmiddag even in de stad.
Ik kan s'middags gemiosdt worden hier!!!
Maakt niet uit of je nou uitbuikt in je kooi of de wal op gaat!!!
En kwam aan de praat met een man van de Marina Office. De jachthaven beheerder.
Even op Archangel.com gekeken en de prachtige foto van MennoJan gezien.
Schitterend MennoJan. Heb de foto nu als desktop op beide scheepscomputers staan!!!

Verder geen nieuws, Goed nieuws!!!

Groeten Jaco

Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Fri, 03 Mar 2006 01:07 UTC

Goede middag,
Het weer is een stuk beter.
Lopen weer 13 mijl en vanmiddag de loods moet toch wel gaan lukken.

Lossen 3 dagen.
Dus 2,3 en 4de
Dan is het maar 1 1/2 dag naar Wilmington.
Dus daar 6 middag aankomen.
Is het weekend ook weer over en kunnen we dus direct weer Volle Kracht gaan laden.
Hoelang dat is, weet ik niet.

U gaat het allemaal horen !!

  Groeten Jaco


Wed, 01 Mar 2006 02:41 UTC

Goede morgen,

Hier nog steeds niet veel met het weer.
Lopen nog maar 5 knopen met een pitch 8
Zeeen zijn hoog en die lopen zo de bak op.
De beloofde windstilte is nog ver weg, denk ik.
De barometer stijgd wel, maar nie veel.

Zoals beloofd het plaatje van de barograaf.
Ziet er niet best uit he !!!!
Is niet van Super Kwaliteit, maar het kan wel. Gescand was het 300 Kb.
En dat is wat teveel om te sturen.......
Herschalen met easyRescale was ineens de scherpte weg.
Zal wel aan de lijntjes liggen die zo dicht op elkaar staan.

Eigenlijk niet zoveel te melden.
Behalve dan dat we gaan laden in Wilmington, North Carolina
Voor Aberdeen Schotland. Komen aardig vol met Pulp.
Kunnen we weer tegen de zeeen en deining in terug gaan.
Of zullen we eens rond Pentland Firth gaan. ??? Lekker grootcirkel !!!!??
Wat denken de geleerden daar van??????/ Scheelt wel 300 mijl.
Langs Dover is 3872 mijl, Langs Pentland 3562
Maar wat is wijsheid ?????

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco


Tue, 28 Feb 2006 12:21 UTC

Goede morgen,

Nog steeds niet veel weer.
Dus nog steeds Storm, Regen, Koud.
Het schiet helemaal niet op
Lopen wel al weer 11 knopen, maar de wind dwars in.
Door de hoge Deining lopen ook nog steeds niet volle kracht.
De bak gaat wat te veel het water in, en komt dan terug met Haaien en Dolfijnen op de winch.....:-))
 
Maar het eind is in zicht.  Zal wel Woensdag ochtend worden bij de loods.

Voor volgende reis nog niet echt instructies gehad, maar wel een plan.
Is nog niets zeker, dus ga ik hier niet verder op in.
Is wel een plan weer terug te komen naar europa.

Het beloofde Philippijnen middag maal.
Zoals U ziet Rijst (veel Rijst), Spercie boontjes, een blaadje sla, een half visje en Meloentje toe.
Op zo'n dag eten wij ook wel Spercie bonen, maar er is altijd wel iets anders voor de boys.

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 27 Feb 2006 11:39 UTC
Message-id: 188679725

 

Goede morgen,

Het zou blijven waaien uit het westen, had ik gesteren beloofd.
Nou het waait niet alleen, het blijft STORMEN.  Niet normaal.
In buien regen zeker windkracht 9.
En dat dus op de kop.
Nu lopen we maar 8 knopen meer.
Net als het weer een beetje opknapt, komt er weer een regenbui met veel wind.
De zeeen zijn dan ook weer hoog. Dus de kop gaat er weer in en we liggen, met een bakkie water op de bak, weer stil.
Hebben moeten afslacken, Wärtsilä was het niet zo eens met al dat geweld.

Dan wordt het allemaal veel later bij de loods.
Zit nu aan 1e in de morgen te denken.

Maar het ging ook over de Happie's aan boord.
De vis van Vrijdag j.l. op een plaatje.
Waren gebakken aardappeltje (Pomme Carre) en rijst bij.
Morgen een plaatje van de Middag maaltijd van de Matrozen.
Want is toch echt anders hoor.
Die willen geen Aardappels en een blaadje sla is ook nie echt favoriet.

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 26 Feb 2006 11:17 UTC
Message-id: 188554858

Goede morgen,

Moesten net nadat ik het vorige bericht stuurde, met de hand gaan sturen.
Automaat kon het niet meer aan. Waaide weg.
Barometer zakte tot 975 mb, en ging toen een paar uur met hetzelfde tempo
weer terug omhoog. Zoals beloofd maandag dit Prachtige plaatje.
Nu een plaatje van SPOS (Ship Performance Optimisation System) van Meteo Consult
(Zie ook www.spos.nl)
Het weer beeld van 12.00 GMT/24ste. Is dan 15.00 BT.
Zijn nog een tijdje naar het zuiden doorgevaren en langzaam, met de
afnemende wind, weer terug naar het westen gekomen.
Nu blijft het wel waaien uit het westen, op de kop.
Maar dat is veel minder.
Komt nog een volgend lage druk aan, maar die is nie zo diep.
Lang geleden dat ik zoveel wind gezien heb.
Stond zeker 11. En het water woei omhoog. Soms was de zee gewoon helemaal
wit van het schuim en omhoog waaiend water.
Het is dan niet leuk meer, maar het blijft een indrukwekkend gezicht en dan
weet je weer dat je maar heel klein bent op die grote plas.

Genoeg.
Het is weekend en we gaan nog steeds voor een ETA van Dinsdag middag bij de loods.

Prettig weekend,   Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 25 Feb 2006 10:27 UTC
Message-id: 188465034

Goede morgen,

Wel eens van die Film "The Perfect Storm" gehoord ???
Nou wij zitten in hetzelfde gebied en het waait hier ook wel lekker.
Zaten om 10.00 nog zo'n 300 mijl zuid van New Foundland. De Barometer zakte 22 mb in 4 uur tijd.
Maandag als het papiertje vol is zal ik het opsturen..... (scannen)

Vrijdag morgen begon met wind stilte en om 08.00 woei het al ongeveer 7 uit het oosten.
Tegen 10.00 begon het flink te regenen en om 13.00 scheen de zon weer.
Maar de wind in gedraaid naar het NoordOosten en nu kracht 10
Zeeen van 7 tot 10 meter. Komen wel van achter.
Vanmorgen gingen we nog 14 mijl, maar nu is de zee te hoog en remt dat weer af.
Nog maar 13 mijl.
De koers wordt nu steeds minder. Draaien met de wind en zee mee. Houden deze van achter. 

Maar eens houd dat ook op. Een koers door het zuiden heen heeft geen zin. Dan komen we nooit in Baltimore.

Zo hopen we het weekend door te komen........

Nog steeds bezig met de Scheeps prakkies.
Fototje van de vrijdagse vis zit er ook aan te komen.
Deze kok is niet zo'n 7 dagen menu kok.
Maar hij wist ook te vertellen dat op maandag Rode Kool niet goed komt.
Trouwens Alle Rood op maandag is niet goed !!!!!
Voor de vis was er zelfs een soep van Kappertjes. Lijkt wel snert maar dan anders......

Genoeg voor deze avond.

Prettig weekend, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 24 Feb 2006 18:08 UTC
Message-id: 188393069


Goede middag,

Er was gevraagd om een Scheeps prakkie.!!!!
Nou gisteren waren het Gehaktballen, Rijst, Sperciebonen, Salade en als toetje......... Ben ik vergeten.........

Let vooral op de opstaande rand van de tafel. Zegd veel over het weer en de
bewegingen van het schip.Het is en blijft Kustvaart, dus het Rood-Wit geblokte tafelkleed is er ook.
Sommige koks doen wel eens gek en leggen Blauw-Wit geblokt op tafel !!! :-))

Verder alles goed hier.!! Overdag Prachtig weer, bijna wind stil.
Maar als de 1e Stuurman dan opw acht komt om 16.00 wordt het snel minder en om 17.00 staan we op ons kop.
Maar dan tegen 20.00 knapt het weer op, en komen we de nacht nog door met een windkracht 6-7 dwars op.
Al met al op de Noord Atlantic in Februarie niet slecht.
ETA Blijft staan voor 28ste rond de mioddag bij de loods.
Er komen nog wel een paar flinke windjes aan, maar dat is steeds maar even.
En als het mooi is dan lopen we ook wel goed, en halen weer wat in.

Eet Smakelijk,  en  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 23 Feb 2006 10:31 UTC
Message-id: 188190797

 

Goede morgen,

Vandaag weer eens prachtig weer.
Werd vanmorgen wakker met de zon in me hutje
Ben bezig met een verzameling scheeps prakkie's, voor in het album van Ton.

Ja is wel een leuk idee. Dan vooral het verschil per schip. !!!!

Maar de belangrijkste met die prakkie's is natuurlijk de Chef Kok. Zijn ontbijt is een Bakkie.
Heb wel eens gehoord dat een GOEDE KOK, niet eet.(Of je ziet hem niet eten)

Ook en gisteravond aten we een Onvervaste Nasi Schijf.

  Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 22 Feb 2006 09:29 UTC
Message-id: 188034128


Goede morgen,

Wordt steeds vroeger mailen, voor my.
Inderdaad bij jullie niet, want het blijft 09.30 GMT. Wij zitten al op 1 uur eerder.
Dus al om 08.30 Boord tijd mailen. Nou zo vroeg weet ik nog niets zinnigs te melden.
En het wordt nog vroeger. Moeten nog 4 uur terug tot Baltimore.
Vanaf Dinsdag morgen steeds om 8 uur BT mailen.
Dus dat is in Nederland 07.30 + 6 = 13.30 (als we in Baltimore zijn)

Vandaag, Zondag, flink wat wind gehad. Uit het Noord en Noord Westen. Liep op tot een 7 a 8 Bfr

Kreeg een mailtje van Jos met de positie van de Arklow Ranger. Zat die net voor ons bij FastNet Rock.
Zal wel voor ons over gelopen zijn in de nacht van Vrijdag op zaterdag.

Het weer wordt beter en we gaan steeds sneller lopen. Slingeren valt wel mee, maar de zeeen zijn HOOG en Stijl......

 Groeten Jaco


 www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 20 Feb 2006 09:26 UTC
Message-id: 187737680


Goede Morgen,

Nu ik dit zit te tikken varen we Zuid van Cork.
Gister morgen kwamen we een Enorme steen tegen. Je zou er bijna tegenaan varen !!!!......
337 mtr Hoog, Positie 55-15 Noord, 005-12 West En het heet daar Ailsa Craig.
Zal wel iets mooi schots zijn voor "Hoge Steen"
Gaat nog zeer goed. Nu komt er een beetje meet deining door.
Liggen lekker achterover dus pakken niet zo veel water.
Achter in de kuil komt wel regelmatig wat licht water.

Prettig weekend, Jaco

Wat anders: (Voor een nieuw Topic ??) Stond ik vanmorgen in de kaart te kijken.
Zag ik Bantry Bay. Daar is eens een vreselijke brand geweest op een boot.
Meen dat het toen door sloeg in de leiding en ook aan de wal veel schade veroorzaakte.
Of het was net andersom, dat de brand aan de wal begonnen was.
Weet iemand daar nog wat van ???
Meen dat het schip de Betelgeuze was. Wanneer was dat precies?????

Er staat in Lloyd World Port Guide (2003):
 
Berth Length Depth LOA Max Draft Use
Leahill    60 13.0 120   10.0 Stone quarry / conveyor loading
Bantry Pier    30 3.0 80   5.0 Bulk/timber
SCH tanker jetty    62 7.6 95   6.0 Gasoil

There is an SPM off Whiddy Island (51°41.55'N 009°32.03'W) for crude oil, with a depth of 29.2m (at chart datum) which can accommodate vessels with a draft of 23m, 50,000-320,000dwt. The SPM has an exclusion zone of 520m radius.
 Facilities: One 30in crude oil pipeline and 1 x 30in ballast water pipeline are available. There are no cranes or forklifts available.
 Storage: There is liquid storage available for approx 1,000,000t.  Cargo: Crude oil can be loaded/discharged at the rate of 10,000m3/hr, ambiant/35-9.
 Ballast/slop reception: Discharge of ballast is not allowed into water, except for segregated ballast which can be discharged at Bantry Bay.
Reception is available for 500,000bbls (80000 cbm) only. No facilities for slop reception available.

 Groeten Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 18 Feb 2006 09:41 UTC
Message-id: 187507324

 

Goede middag,
Vertrokken uit Greenock.
Vanmorgen 04.00 was het laden pas gereed.
Hebben nog 3 tussendekkken aan dek moeten halen om ruimte te maken.
Dus het ging er allemaal NET in.

3800 pakken kan een aardig stukje huis van gebouwd worden daar in de U.S. of A.

Nu PRACHTIG weer.
De hele week regen, en storm.
De zon kwam stralend op, vanmorgen.
En ik loop met T Shirt op de brug.
(De hangmat ligd nog wel in de kast)

Hopen 28ste in Baltimore te zijn.

 Groeten Jaco

Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 17 Feb 2006 09:35 UTC
Message-id: 187374795

Goede middag,

Liggen dus nog steeds in Greenock.
Laden gaat door.
Hopen vannacht rond 00.00 klaar te zijn.
Moeten wel weg want vrijdag worden er 3 container schepen verwacht.

Het ruim komt goed vol, met dus een lekkere stabiliteit.
Een mooi Vlot schip met een diepgang van bijna 7 mtr en een MG van +/- 1 mtr.

Een plaatje van de kade, als Sfeer beeldje.
Net even in een pauze, dus niet zo druk op de kade.......
VEEL regen, en morgen op zee VRESELIJK VEEL wind, uit het westen........

 Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 16 Feb 2006 09:28 UTC
Message-id: 187226420

Goede morgen,

Greenock ook maar eens de Vrije Val Boot het water in.
Eigenlijk een foto voor het "Kontjes" Topic
.......een Kont MET..????......

 Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 14 Feb 2006 09:35 UTC
Message-id: 186930729

Goeie middag,

Nou dat OSB was dus te makkelijk.

Hier aan boord hadden we het volgende gehad: (lijkt zeer veel op het verhaal van Huib)
OSB is in het Nederlands: Plaat gemaakt van gerichte houtschilfers (strands)
Een OSB plaat is samengesteld uit verschillende lagen van houtschilfers
van een vooraf bepaalde vorm en dikte, die onderling door een bindmiddel zijn verbonden.
De Strands van de buitenlaag evenwijdig aan de plaatlengte gericht, de
schilfers van de binnenlaag zijn ofwel willekeurig ofwel gestrooid ofwel dwars op de lengterichting van de plaat.
Waarom OSB???
Aan de vraag naar goedkoop constructie- en/of verpakkingsmultiplex zal binnen afzienbare tijd niet meer kunnen voldaan worden. Dikke afrolbare
stammen worden schaarser, dus duurder, en de fabricatie van multiplex
vereist tweemaal zoveel mankracht als die van OSB. Het lage rendament
van de productie van multiplex tov dat van OSB is ecologisch niet langer te verantwoorden.
(Met dank aan Spliethoff Baltic Dept.)

Vanmorgen dus om 06.00 de loods en lagen om 08.20 vast.
Toen regende het een klein beetje.
Zijn dus wat later begonnen.
Hopen Donderdag hier weg te kunnen, maar er gaan er fluister bericjhten rond die het pas Vrijdag zien zitten.
Zou niet erg zijn want er komt een flink windje hier naar toe zetten.

 Groeten Jaco


Mon, 13 Feb 2006 12:01 UTC

Goede morgen,

Gisteren dus aan boord gekomen.
Om 08.00 uit Vlissingen vertrokken en om 09.00 al aan boord.
Waren al aan het lossen.
Een drukte van jewelste.
Stond een Truck Van Alberto Heijni
Was in de nacht al 1000 Ton Zware olie en wat MDO gebunkerd
Waren om 07.00 begonnen lossen.
Zaten we na het eten om 13.30 nog wat na te discussieren stoppen ze met lossen.
Stuurman zegt nog: "Zal wel ploegwissel zijn"
Was het ruim al leeg.
Hadden ze 9388 Ton gelost in 7 uur tijd.

Stonden er ondertussen nig wat Pallets met dek en Machine stores aan dek bij.
Dan toch eerst dat maar eerst wegruimen voordat we gaan varen.
Waren om 19.00 met de stores klaar en om 20.00 naar de sluis gevaren.
Nu ik dit zit te schrijven is het 01.00 en de Loods wissel bij Vlissingen net gehad.

Nog wat anders:
Rond kerst zat ik met het probleem dat Outlook niet meet werkt.
Ik dus thuis gehele Office XP maar gewist.
Kom aan boord en Installeer Office XP weer (CD Rom lag nog aan boord)
Open Outlook en........ALLE ADRESSEN, OUDE MAILTJES, ENZ, ENZ STAAN ER NOG IN......??

Gaan dus naar Greenock.
Hoop daar Maandag 06.00 bij de loods te zijn.
Beginnen 08.00 te laden.
Laden vol ruim met 10000 cbm OSB
Laten we daar maar weer eens een raadsel verhaal van maken.

Wat is OSB ???
Kan vertellen dat 10000 cbm bijna 6000 ton is.


Groeten Jaco

Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

2 januari 2005

Wegens familie omstandigheden wordt Jaco morgen in Palamos afgelost.
Ik wens hem en zijn familie vanaf deze plaats sterkte toe.
Jos Komen

Goede Morgen,

Nou, hier ook Nieuw Jaar.
We waaide bijna terug, maar het is toch gelukt.
Matrozen dit keer niet zeeziek.
Kok moest vroeg (00.20) afhaken omdat hij "moe" was.

Had de stuurman nog verlopen handstakel lichten liggen.
Daar waren de matrozen wel blij mee.
Naar goed filippijns gebruik, het nieuwjaar met Vuurwerk begonnen.

Zijn rond 16.00 in Gandia.
Kunnen naar binnen, en morgen lossen.
Kunnen dan vanavond nog wel even een Paella en een "Tinto" gaan halen.

Groeten, Jaco



Kijk ook op:   www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 01 Jan 2006 09:31 UTC
Message-id: 181954931

Goede morgen,

Vanaf zee nog een Vrolijke Kerst dagen en een Zeer Voorspoedig 2006 gewenst.

Liggen nu in Algerije.
Maar Oud en Nieuw zullen we op zee moeten vieren
Kerst hadden we op de Portugese Kust.

Wil U het allemaal in het nieuwe jaar ook weer volgen.
Kijk dan op www.scheepspraat.nl/archangelgracht.htm
(Met dank aan Jos)
of op www.20six.nl/jaco

De Beste wensen van  Jaco

Goede morgen,

Liggen dan toch nog voor de kant.
Gister avond 22.00 Anker op en pas om 00.40 de loods aan boord. 01.30 gemeerd
Vanmorgen begonnen met 2 ploegen.
Wordt vanavond rond 22.00 denken ze.
Dan toch net nog Oud en Nieuw op zee.

Morgen ook weer laat binnen.
Maar dan pas maandag lossen.

Voor alle lezers ook een Zeer gelukkig 2006,
Groeten, Jaco

Sat, 31 Dec 2005 09:54 UTC

Goede middag,

Ten anker bij Bejaia.
Gaan morgen middag pas naar binnen.
Liggen met 22 schepen en wij hebben nummer 18
Iedereen heeft Overtime besteld, en dat wordt dus druk.
Vorige foto uit een boekje. Nu de Berg van de Fotograaf Live in beeld.
Liggen 2.7 mijl van de Breakwater af.
Best een mooi baaitje, maar wel wat Swell uit het Noorden.
Schepen allemaal ongeveer 4 Kabels uit elkaar en met de kop op de Swell.

Hopen wel weer Zaterdag weg te kunnen.
Staat dan een NoordWest 7 op de kop naar Gandia toe.
Oud Uit en Nieuw In met een stampend en buizend schip .

U Hoort het nog

Groeten, Jaco



Over die Outlook:
Outlook vanuit Office XP is er mee opgehouden
Nu wil ik die herinstalleren.
Het prive adressen boek heb ik nog op een PDA tje, maar het "Werk Adressenboek" Niet
En die wil ik niet kwijt raken. (210 Adressen van Agenten Enz, enz)
Nu een backup maken lukt niet meer omdat het niet meer opstart.
Er is dus geen file waar het adressen boek nu al in staat, voordat ik een backup maak.
Maar wachten tot ik weer thuis ben en misschien daar het missende bestand kan vinden........


Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 29 Dec 2005 19:02 UTC
Message-id: 181667254

Goede morgen,

Alvast een voorproefje van Bejaia.
Uit de Pilot.

Zijn 20.00 bij de loods
weet niets over naar binnen gaan of nie, maar zal wel.......
Morgen lossen.
Moet niet zoveel werk zijn.
Maar op de Spliethoff planning staat zaterdag pas weg.
Dus zal wel wat minder snel gaan. (Vrijdag natuurlijk de wekelijkse rustdag)

Groeten, Jaco


Kijk ook op:   www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 28 Dec 2005 09:33 UTC
Message-id: 376462835

Goede morgen,
Net om 08.30 Noord van Ceuta.

Is ook wel eens zuid van Gibraltar, maar nu varen we om de Oost,
Dus is het Noord van Ceuta
Als jullie begrijopen wat ik bedoel.

In ieder gaval weer in de Mediterra Zee.
Lopen hier nog een Flinke snelhied.
Tot aankomst Stroom en wind Mee.
Lopen nu 18 knopen, maar dat zal wel terug lopen tot 15 1/2 - 16

Komen we lekker vroeg aan bij Bejaia.

Groeten, Jaco


Kijk ook op:   www.20six.nl/jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 27 Dec 2005 09:28 UTC
Message-id: 376306426

Goeie morgen,

Dan is het plotseling Kerst.
Niet echt het "kerstgevoel"
Lopen nu de Golf uit en zijn rond 13.00 dwars vann Finisterre.
Vroeger (was alles beter) kon je de kust hier zien.
Nu, in het Post-Prestige tijdperk, mogen we niet bij de kust komen.
Is wel lekker veel ruimte voor een Kerst Diner, als jullie begrijpen wat ik bedoel......
Maar zo denkt iedereen erover.........

En wat eten we dan met de Kerst........
LEKKKKKKERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Gisteravond het Kerst weekend al in geluid met een overvalste Karaoke, volgens goed Filipppijns gebruik.
Vanmorgen 08.00 geen Flip te zien. ???

Om 10 uur de doos van Stichting Kerst Op Zee open maken.
(Zit de brief van de Koningin in ons pakket ????)
En dan om 12 uur de Spliethoff X-Mas presents, tijdens de borrel bij de "Gezagvoerder".
Onder het afspelen van de Kerstgroet van het "Koopvaardijpastoraat Stichting Kerstfeest Op Zee"


 Groeten Jaco

Sun, 25 Dec 2005 08:43 UTC


Gooede morgen,

Net 12.00 bij Dover langs.
Het weer is weer wat beter. Gisteren een beetje slingeren met de wind dwarsop.
ALLE philippijnen met een wit vertrokken gezicht.
Waren dus allemaal zeeziek..........
Ik weet het ook niet. Varen allemaal al wel een tijdje.
En het is altijd hetzelfde.
Elke boot weer.
Een beetje anders weer, en ze lopen lijkbleek rond.
Het is niet leuk, dat slingeren, maar zo erg zeeziek is ook nie leuk......

Verder niets te zeuren, het weer knapt nog steeds op.
25 Dec 00.00 midden in de Golf v Biskaye
26 Dec 24.00 ongeveer bij Gibraltar.

Een lang weekend voor de boeg........

 Groeten Jaco

Kijk ook op: www.20six.nl/jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 23 Dec 2005 09:38 UTC
Message-id: 375874144

Goede avond,

Zouden dus vandaag bij Gothenburg ankeren.
Belde ze met de koffie dat dat niet dorging.
Werd Skagen.
Ivm de wind waren de bunker bootjes naar Skagen gevaren en lagen nu daar.
Met deze westelijke wind inderdaad daar een stuk beter. Geen golfje te zien.
Ten anker draaide we natuurlijk in de wind, dus toen nog wat water tussen de beide schepen door, maar het viel mee.

Net weer weg. Dus een Rondje Skagen gedaan.
Nu is de eerste Stop Bejaia
Hoop dat we daar over een week al zijn.
Nu een beetje wind, maar dat is snel over.
Lopen nu nog maar 12.5 knopen, maar draaien snel bij naar het zuid Westen.
Dan de wind wel dwars op, maar gaan we wel weer harder lopen.
De kalkoen kan uit de vriezer.

 Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 21 Dec 2005 20:59 UTC
Message-id: 375658463

Goede morgen,

Dan zijn we dus weg uit Norrkoping.
Eindelijk weer eens een lange reis op.
Met morgen alweer een tussen stop, voor bunkers op de Gothenburg Rede.
Is maar een paar uurtjes.
Kunnen daar rond 14.00 al zijn en dan rond 20.00 weer weg

Dan echt een tijdje volle kracht.
Op de Noordzee niet zo mooi weer, maar de rest ziet er voorlopig goed uit.
Kunnen dan 28ste al in Bejaia zijn.
Dan voor oud en nieuw nog in Gandia.

Voorlopig genieten van de lange reis en Kerst Vieren.
Is wel geen speenvarken aan boord, maar dat Varken kan toch niet op de BarBeQue.
Dan maar een Kalkoen.

 Groeten Jaco


Tue, 20 Dec 2005 09:25 UTC

Goede avond,

Mailtje van Jos ontvangen.
Eric wilde een foto van de Zon in HR.
Bedoeld hij die foto van de kade en ijs in Tornio.?? (Heb ik in 1024 x 678)
Of was het de foto van de Archangel in de Kemi Zon??? (Heb ik in 2048 x 1536)
Doen het hier allebei OK op de diverse computers.

Liggen dus in Norrkoping.
We gingen in Kemi weg met het plan om 12.00 langszij te liggen.
En het lukte: 11.40 alles vast.
12.00 ging het eerste flesje open.
13.00 agent aan boord en 14.00 samen met de 1e strm begonnen aan ons nieuwe
Stabiliteits programma.
Moet het evn een keer doen en dan valt het wel mee.
Zelf gister avond tot Half 1 bezig geweest, en er kwam wel een mooie MG uit.

Toen maar snel gestopt .......!!

Morgen dus laden. Met 3 ploegen om zeker te zijn dat we morgen weer weg gaan.
Dat alles wel WP, AGW

Het is nu 16.00 en de zonis ook hier al weer onder.

 Groeten Jaco


Sun, 18 Dec 2005 15:46 UTC

Goede morgen,

Hadden gisteren tijd zat om wat  te spelen.

Op het forum ging het over draaicirkels.
Dus maar eens wat geprobeerd.
Wind uit het noorden kracht 2, Geen stroom.
Beginnen met een snelheid van 12.5 kn
Beginnnen met 5 graden roer. Op de oude koers vervolgens 10 graden roer en
Na een draai 15 graden roer.
Vaart loopt terug naar een minimum van 8 knopen.

Is tie mooi of nie........

 Groeten Jaco



Sun, 18 Dec 2005 09:49 UTC

Goede morgen,

De beloofde foto van het schip in de Opkomende / Ondergaande / Middag zon
Als de zon boven de horizon was, zag het er zo uit.

(let op de kranen, Staan alle 3 hetzelfde, Zelfs de haken lijken allemaal hetzelfde te staan....)

Verder weinig te melden.
Varen Eco speed.
Maar langzamer wil niet.
Pitch 7 en nog een dikke 13 Knopen.
Mogen 11.5 lopen om nog morgen 08.00 bij de loods te zijn.
Dan maar een stukkie terug en een draaicirkel maken.

Prettig Weekend, Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 17 Dec 2005 09:35 UTC
Message-id: 375101796

Goede avond,

Ik wil kort zijn.
Kom ik uit het zeemanshuis terug aan boord.
Niemand in de messroom
Niemand met de hut open.
Niemand op de brug.
Lijkt wel of iedereen de wal op is.

Maar na even zoeken vond ik een Machinist.
Zat in z'n hutje een Spelletje te spelen op de Laptop.
Vroeger gingen we de wal op. TaxiRijden enz, enz, enz
Nu is het Geweldadige "Computer Games" wat de klok slaat.

Lees eens een boek, Ga eens studeren ............!!!!!

 Groeten Jaco



Thu, 15 Dec 2005 19:19 UTC


Hieronder is te zien wat Jaco vanuit het zeemanshuis in Kemi schreef.

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=914&start=105

Goede morgen,

Liggen dus in Tornio.
Gisteren in een vliegende Sneeuw storm gemeerd.
Gelukkig dwarsop, dus waaide we zo tegen de kant aan.
In de haven een klein beetje ijs.
Is nog niet dik, dus makkelijk voor de kant komen.

De zon komt, volgens een berekening, hier om 09.32 op en gaat dan om 13.58 weer onder.
Dus niet veel daglicht.
Het wordt niet veel lichter dan op bijgaande foto.
Heel erg triest.........

Vanavond vertrekken naar Kemi, waar we dan 4 uur later kunnen zijn.
Daar morgen beginnen laden en Woensdag weg.

 Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 12 Dec 2005 09:32 UTC
Message-id: 374410113

Goede morgen,

Om nog eens terug te komen op die draaiende Cirkels......
Een plaatje met 3 verschillende cirkels.
Begrijp dat jullie het hebben over draaicirkels in het algemeen.
Natuurlijk is in een Nood situatie alles anders en doen we wat ons goed dunkt.
Als de Man Over Boord maar weer terecht komt.

Kan me voor stellen dat in de tropen, Spiegelglad zeetje, je het slachtoffer altijd in zicht hebt.
En je gewoon op zicht naar hem toe stuurt.
In storm op de Noord Atlantic iets lastiger.

Ook verschil of je de man/vrouw ziet vallen ja dan nee.
Als het 2 uur geleden is heeft een mooie, volgens booekje turn niet veel zin.
Dan gewoon terug naar de koerslijn. Die staat tegen woordig op de meeste GPS
ontvangers als Marine Highway History opgeslagen. Kan je gewoon in beeld brengen en over de oude track gaan varen.

Verder weinig nieuws hier. Het wordt steeds kouder. Nu om 08.00 nog maar 3 graden.
Ligd weinig tot geen ijs in Tornio, Kemi.
De eerste ijsbreker komt eind volgende week pas naar het noorden toe.
Verwachting voor begin volgende week: In de nacht 10 - 15 graden vorst.
Valt dus nog wel mee. Maar het blijft fris.
En de hangmat ligt dus nog even in de kast........

 Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 10 Dec 2005 08:03 UTC
Message-id: 374198092

Goede morgen,

Via Jos meegeluisterd met het Williamson Turn verhaal van Sander, Jos en
Aramis. (voor de rest was geen ruimte meer redactie.)

Is dat allemaal niet een beetje moeilijk ???
In de situatie = Man over boord = Stress = slecht weer moet je gaan rekenen hoeveel koers +/- 60 graden is.
Dan weer uitrekenen wat de koers + 180 is.
En hoofd rekenen is bij de meeste mensen niet een strek punt, zeker niet in de situatie.

Dan kan het ook  gewoon een andere draai worden.........
Afgezein dat met 15 knopen  en een MG van 35 cm hard roer geven niet zo leuk is
Waarom geen Anderson Turn.........
Lijkt mij veel makkelijker.
Werk hier Prima..........

Uit het boek:
Standard Methods of Recovery
As per International Aeronautical and Maritime Search And Rescue manual
Section 4
ANDERSON OR SINGLE / ONE TURN
Pro and Con:
- Fastest recovery method.
- Good for ships with tight turning characteristics.
- Used most by ships with considerable power.
- VERY difficult for single-screw vessel.
- Difficult because approach to person is not straight.
How to do:
1) Rudder Hard Over (To the side of casualty)
2) After deviation from the original course of 250°, rudder midship and
stopping manoeuvre to be initiated

Dit laatste punt aanpassen, veranderen als jij denk dat je moet gaan stutten
om op koers + 270 te komen.
Maar dat ligd aan het schip enz, enz

Hier aan boord moeten we ook regelmatig een Man Over Boord oefening houden.
Roep dan iedereen boven op de brug.
De jongste, minst ervaren Stuurman speeld de watch Officer.
De minst ervaren, Domste matroos speeld de uitkijk.
De vraag is nu: What to do If drunken captain Goes over board ???

Meestal is het dus die "Moeilijke" Williamson Turn.
Leg ze dan uit dat het ook anders kan, en laat ze het maar doen.

 Groeten Jaco

Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Fri, 09 Dec 2005 10:14 UTC
Goede middag,

Net de sluis Brusbuttel uit.
Daar lag op de Elbe een wrak.
Is overvaren.
Schijnt iets van "Maritime Lady" of zoiets te heten.

Kwam van Hamburg de elbe af en is overvaren door een schip uit de sluis komend.
Toe het zonk en aan de grond lag nog een keer overvaren door nog een schip uit de sluis.
Geen slachtoffers, wel 3 man met onderkoeling naar ziekenhuis.

Op de foto zie je de kop boven water uitsteken.
Afdrukken van de dokblokken zijn te zien op de bodem.
Tonnen legger met een sleepbootje nog boeien aan het leggen.
Schip ligt in de boeienlijn bij de Sluis ingang.
Lijkt ongeveer 12-15 mtr breed en zo'n 9000 dwt

Vanmiddag dus bij de Weserloods, maar pas 22.00 tegen de kant.
Dan lossen, Morgen de tussendekken aaan boord en naar Tornio, door het kanaal.
Zijn nog wat meer havens bij gekomen.
En het plan zegd nu Oud en Nieuw in Gandia !!!!
Niks mis mee!!!!

 Groeten Jaco


Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 07 Dec 2005 11:08 UTC
Message-id: 373814033

Goede middag,

Een tijdje niets van hieruit gehoord.
Nou we liggen nog in Kaliningrad.
Na het laatste bericht in Bremerhaven in Record tijd gelost en geladen (19 uur)
En vertrokken.
Nu sinds zaterdag ochtend in Kaliningrad.
Het plan was maandag morgen te vertrekken, maar laden schiet helemaal niet op.
Organisatie hier lijkt steeds slechter te worden. De voorman komt al aan de
stuurman vragen of er een bepaald nummer container aan boord is of niet..........
Zijn pas tegen 17.00 vanmiddag gereed laden.
Kunnen dan nog niet weg, omdat er dan nog inkomend verkeer tegen zit.
Pas na 21.00 varen.

Voor ons lag weer de Atlantic Comet te lossen en laden.
Die ging weer helemaal vol.
Een foto om dat verduidelijken.
Weet niet hoe goed ze daar uitkijken, maar met zo'n deklast is de vereiste minimale blinde sector ver te zoeken.
Zo de verhoudingen op de foto te kijken kom is aan een blinde afstand vanongeveer 4 Scheepslengtes.

Verder nog weining nieuws te melden. De reis naar Finland, Spanje en Turkye
gaat nog door.

Groeten Jaco


Mon, 05 Dec 2005 09:49 UTC

Goede middag,

Er is besloten het Charter te stoppen. (Owners Option)
Doen nog 1 reis en dan terug op Bremerhaven is einde Charter.
Tussen dekken laden en Naar.........

Tornio, Kemi laden voor Gandia, Derince en Constantza.
Staal, papier en Pulp.
Weer een lekker vanouds Spliethoff reisje !!!!!
Het was leuk, dit Charter, maar er zijn meer havens op deze wereld dan Kaliningrad en Bremerhaven.

Met de Kerst in de zon ???????
U hoort verder nog..............

 Groeten Jaco
Kijk ook op: www.20six.nl/jaco

Wed, 30 Nov 2005 22:55 UTC

Voor de vorige berichten, klik op: Vervolg :))



Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter