Een koud pilsje

 

(voor de 2e WTK.)

In Augustus 1951 moest ik mijn lievelingsschip de Dalerdijk verlaten om Hwtk Emde te gaan assisteren bij de nieuwbouw(?) van de Dongedijk.

De oude Delftdijk was op een mijn gelopen en werd bij Wilton in Schiedam van nieuwe hoofd- en hulpmotoren voorzien, terwijl haar bovenbouw geheel vernieuwd werd en aangepast aan de eisen van die tijd.

Toen de indeling van de Wtk verblijven duidelijk werd ontdekte ik dat de hut van de 2e wtk recht tegenover het "kantoortje" van de machinedienst kwam. In dat kantoortje was een groot bureaublad aangebracht zodat men er staande tekeningen kon maken of bestuderen.

Onder het blad was aan de linkerkant een ladekast gemaakt voor tekeningen, terwijl aan de rechterkant een kast was gemaakt met de afmetingen van een behoorlijke koelkast.

Recht onder het kantoortje een paar dekken lager in de machinekamer had men de brinekamer voor de airconditioning van de passagiers hutten gemaakt.

Dit bracht mij op het idee, dat kastje in te richten als een koelkast en te koelen met het brine van de airconditioning unit. Ik ging dus op de versiertoer, bij de Firma van Zwaai bietste ik drie koel elementen die op kleine radiatoren leken en een paar dekdoorvoeringen voor de aansluitingen van de pijpen.

Bij de Firma Hertel versierde ik het dat de binnenkant van de kast (Inclusief de deur) keurig met kurk bekleed werden en daarna afgewerkt met een mooie strakke gipslaag.

Bij Wilton ging ik op de versiertoer voor de nodige meters koperen leiding om op de eerste reis zelf de toe en afvoerleiding van het brine aan te brengen.

Van 11 t/m 15 Januari 1952 ging de Dongedijk proefvaren, tijdens de proeftocht liep er een krukpenlager van stuurboord motor vast doordat er een boorkrul in de smeerolie toevoer naar de kruk was blijven zitten. Het schip ging terug naar de werf waar de beschadigde krukpen geschild moest worden en een ondermaats krukpen metaal gemaakt moest worden, plus nog wat andere klussen die tijdens de proeftocht aandacht vroegen.

Ik had nog steeds mijn koperen pijp niet gekregen en stond hierover met een pijpfitters voorman te praten toen den Heer Verbeek, toen chef van de inbouw bij Wilton, erbij kwam, toen hij hoorde dat de voorman de pijp nog niet geleverd had zei hij dat hij het goed zou maken en liet gelijk beginnen met het aanleggen van de brineleidingen.

Moet U zich voorstellen, twee pijpfitters die in de top van de machinekamer tussen hemel en aarde zweven om 2 koperen leidingen aan te leggen en dan komt de Inspecteur van de technische dienst den Heer de Brave de machinekamer in, die liet natuurlijk gelijk de 2e wtk opdraven.

Hij vroeg mij wat voor leidingen die lui aan het aanleggen waren, ik dacht dat alles klaar was, Cees, hoe zit dat ?

Daar stond ik dan met mijn toen nog echte bek met tanden, het was helemaal mijn bedoeling niet geweest om die leidingen aan te laten leggen, mijnheer Verbeek wilde mij terwille zijn, wat kon ik zeggen ?

Ik heb toen maar eerlijk opgebiecht dat het voor een koud pilsje voor de 2e wtk was, mijnheer de Brave ging met mij mee naar de tekenkamer en inspecteerde het door mij gecreŽerde koelkastje, stond even wat raar te kijken en zei toen tegen mij, vooruit maar het is dat ik je graag mag Cees want anders liet ik de hele boel slopen, en zorg er voor dat de leidingen in de machinekamer top geÔsoleerd worden.

Het koelkastje werkte voortreffelijk zonder dat er naar omgekeken moest worden bleef het Heineken bier precies op 8 graden C.

Het kastje heeft mij wel de nodige ellende bezorgd want toen de jongere wtks er lucht van kregen werd er voorgesteld er twee kistjes bier in te zetten met een bonboekje zodat iedereen er van kon profiteren, dit werkte dus niet want er waren knapen bij die wel bier pakten maar geen bonnetjes schreven. Er ging dus een slot op de kast !

C.d.N.