STAPPEN OP ZEE

 

Voor de goede orde je weet maar nooit, zullen we de schepen in dit waar gebeurde verhaal maar Zon en Maan noemen. Een stralende dag in het South Channel de Ierse Zee in geen zuchtje wind geen deining echt een dag om zachtjes in slaap te sukkelen op de brug. Driftig werd er gebikt en geverfd, halverwege de ochtend was het "Maatschappijtijd" op de 2391, tijd om een babbeltje te maken met de te bereiken collega's. Altijd een gezellig kwartiertje, zo ook die ochtend. Na een brul van de "Maan", kwam een collega er keihard doorheen, die zat dus in de buurt. Jawel na het uitwisselen van de posities bleek hij een mijl of 12 achter de "Zon" te zitten, ook om de noord. Zouden we even zin hebben om een klapje er af te doen en even bij elkaar op visite te gaan. Nou daar had de "Zon" wel oren naar. Zo gezegd zo gedaan, hoe bij elkaar aan boord te komen?

Dat was geen punt met zulke luchten de boel aan elkaar knopen een zootje banden ertussen, dat moet lukken en dat lukte ook bijzonder goed. Uiteraard was iedereen het er over eens dat er een borrel op gedronken moest worden, wat dan ook in behoorlijke mate geschiedde. Eten dat deden de beide bemanningen ook samen of door elkaar de een op de "Zon" de ander op de "Maan". Rond vier was het tijd om ieder zijnsweegs te gaan. Bestemming Glasgow en bestemming Liverpool. Het ontmeren verliep hoewel luidruchtig toch redelijk vlekkeloos op een paar verf krasjes na. Echter er bleek na enige uren een klein probleempje, er waren wat bemanningsleden op het verkeerde schip.

Goede raad was duur, toch maar doorvaren. Afgesproken werd dat de betreffende heren op de respectievelijke bestemmingen weer terugkeerden naar hun eigen schip.

Dit is ook zo gebeurd. Of het kantoor dit ooit geweten heeft ????? Denk het wel, maar we spreken dan ook over een tijd dat er nog wat kon, zolang de boel op tijd en goed vaarde.

Huug Pieterse