De "Delft" Santurce 1963

 

Wat mij nog bijstaat van die dag in oktober 1963.

Het was een triest gezicht zoals de Delft er die morgen bij lag na een nacht vol commotie en van redden wat er te redden viel.
Scheef gevallen vanwege de lekkende tanks omgeven door stookolie lag het schip erbij gemeerd aan de boeien te Santurce de voorhaven van Bilbao.
Wat er zich die voorgaande avond precies boven op de brug heeft afgespeeld weet ik niet uit eigenhand maar meer van horen zeggen van de roerganger en de wachtdoend stuurman want zelf stond ik nog met de 'voor en achter ploeg' onderleiding van de eerste stuurman voorop de bak. We hadden spoorwagons en langijzer en rails bij geladen aan dek samen met de veerboot die in Amsterdam al aan dek gezet was het schip volledig geladen en klaar voor de oversteek. Na het sjorren en zeeklaar maken zijn we 's avonds laat vertrokken en zoals gewoonlijk in Spaanse havens ging de loods er tussen de pieren vanaf. Wat mij nog wel bijstaat is dat ik vond dat we op een vreemde manier richting kozen naar zee na het ronden van de hoge waterkering van de haven Santurce, wij waren met het wegschieten van de trossen bezig en ik herinner me nog dat iemand tegen de stuurman de opmerking maakten ''gaat dit wel goed'', de stuurman hoorde ik nog richting brug schreeuwen en hij sprintte naar achteren maar op dat moment was het net of we uit het water getild werden en lagen we met enkele stoten hoog opgetild op een paar rotsen getopt, niet meer vooruit te branden. Je kon de branding zien, zo dicht lagen we op de kust.

(Onderstaande foto is van de "Delft" in betere tijden.)


In eerste instantie hebben enkele vissersboten vast gemaakt en geprobeerd het schip vrij te trekken maar dat bleek niet mogelijk mede door het feit dat de Delft door zijn dieptanks gezakt was over de stenen heen zat ze onwrikbaar vast. Een grotere sleepboot en nog veel meer visserij is het toen uiteindelijk gelukt het voorwaarts over de stenen los te trekken en weer terug naar de rivier te slepen, samen met het tij wat de stookolie van zee naar binnen bracht en de grote averij aan de tanks veranderde de binnen rede in een grote oliemassa. Ik hoorde, en nogmaals ik was daar niet bij maar klonk mij zeer aannemelijk in de oren, dat bij het uitstomen de roerorder ''stuur 20 graden'' gegeven werd, wat eigenlijk 320 zou moeten zijn. ondanks het protest van de wachtdoende stuurman ,
in die tijd bleef dat blijkbaar bij protesteren, nu zou je toch verwachten dat daar anders op gereageerd zou worden kan mij tenminste niet voorstellen dat daar door een stuurman niet kordater zou worden opgetreden. Vervolgens werd de deklast op de boeien gelost en is het schip in Bilbao gedokt voor reparatie van het vlak. De bemanning daar afgemonsterd en met de trein naar Amsterdam afgereisd.
Voor zover de herinneringen van een toen 16jarige onderdegage.
Als er nog mensen zijn die dit hebben meegemaakt of zich iets anders er over weten te herinneren hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet, Maarten

maarten