John (De Ketel) aan boord van de Anjeliersgracht

31 januari vloog John naar Rosario Brazil.

 

Hallo,

Varen in de baltic. We komen morgenvroeg om 10:00 (24e) aan bij de loods in Holmsund. Dinsdag de 25e ga ik vliegen van Umea naar Stockholm en dan ben ik om 17:10 in Amsterdam. Rond een uurtje of 06:00 zullen we in het ijs terecht komen en zullen we
eens zien hoe het allemaal gaat lopen. M'n hutje is gesopt en m'n overdracht is ook klaar. Heb het de afgelopen maanden goed naar m'n zin gehad. Ik ga nu weer 7 maanden iets voor school doen en daarna gaan we weer terug naar zee. Ik hoop dat iedereen
een beetje heeft kunnen genieten van de verslagen vanaf de Anjeliersgracht.

groeten vanaf de Anjeliersgracht

John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 24 Apr 2006 07:33 UTC
Message-id: 400112046


Bonjour,

Bij deze een prettig pasen toegewenst.
Hier in Saint Malo is het in ieder geval wel een prettig pasen. We hebben zatermorgen om 06:00 de loods gehad en we zijn toen door de sluis gegaan en we lagen om 08:00 vast. Toen we voor en achter 3om2 lagen wou de voorman dat we 5m naar achteren
gingen. Dat feest ging dus mooi niet door, rare jongens die Galliers, had ie maar eerder mee moeten komen en t'is eigenlijk niet eens nodig. Maar goed, na aankomst zijn we gelijk begonnen met lossen, 2 gangs. Er werd gewerkt in shifts van 4 uur
(0800-1200 en 14:00-18:00) en daarna was het luiken dicht en dinsdagmorgen om 08:00 zijn we weer de eerste. Ja inderdaad, ook hier hebben we de hoofdprijs, zondag en maandag word er niet gelost vanwege pasen. Wij gaan maandagmorgen aan dek nog wat
pontons vershiften. Zaterdagavond de wal opgeweest en dat was natuurlijk weer reuze gezellig, vandaag (zondag) ga ik weer even kijken wat er zo allemaal te doen is hier. Nou de kaptein wil de e-mail ophalen dus ik moet er een eind aan breien. De chef
heeft straks iets lekkers voor ons, ik zag al iets met garnalen dus dat komt allemaal goed. In Holmsund (Zweden) ga ik naar huis, en dat zou dan de 23e zijn, het is natuurlijk altijd fijn om naar huis te gaan maar ik heb het hier uitstekend naar m'n
zin en ik zou best langer willen blijven, maar ja ik moet weer naar school. Nou, de groeten vanuit een regenachtig ST Malo,

prettig weekend, John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 16 Apr 2006 10:08 UTC
Message-id: 378078170


Hallo,

We zijn woensdagmorgen om 02:00 naar binnen gegaan in Pasajes, prachtig varen zeg en wat een schitterend rovershol is dat Pasajes. De ingang naar Pasajes is maar 180 m breed en daarna is het 5 M naar binnen. De loods komt 1 mijl buiten de breakwater aan boord en dan worden de beide sleepboten ook al vastgemaakt. Nou was het mooi weer, maar als er een beetje een zeetje staat dan is dit nog een aardig karwei. Mooie oude huisjes staan aan het water naar de baai toe en het word dan nog smaller dan die 180 m van de ingang. Je kunt bijna zien wat de mensen op de TV aan het kijken zijn in hun huisjes. Echt schitterend allemaal, om 03:45 lag ik weer in m'n mandje, maar ik had een iets te sterke bak koffie op dus sliep ik om 05:00 nog niet. Om 07:20 liep m'n wekkertje af, ik was aardig brak maar ik heb het vertikt om weer een bak koffie te nemen, Douwe kon mooi de pot (koffiepot) op. Het zou nog even spannend worden of we hier dezelfde avond weg zouden gaan of dat we een avondje konden blijven liggen en dan de volgende dag weg. Het is dus de hoofdprijs geworden. Ik ben s' avonds met de stuurman naar San Sebastian geweest en daar zouden we Fred dan tegenkomen. Voor 1 euro hadden we een buskaartje en zaten we midden in het centrum. Ik had Fred gebeld zodat hij wist dat we eraan kwamen. In San Sebastian kon ik Fred niet meer bereiken omdat zijn mobieltje geen prik meer had, maar Jan de zeeman heeft er waarschijnlijk een neusje voor. we hebben Freddy toch gevonden en later kwamen we nog 2 russische vetpriesters tegen. We zijn lekker naar de Tappasbar geweest en daar enige hapjes en drankjes genuttigd. Op de achtergrond hing een TV en konden we zo nu en dan wat opvangen van de finale van de Copa del Rey, Espanyol won met 4-1 van Real Zaragoza.
Later zijn we nog naar een andere tent geweest, maar rond een uurtje of 01:00 vond ik het mooi geweest en ben ik samen met Fred terug gegaan naar het schip. Daar stonden we voor een gesloten hek dus we zijn er maar overheen geklommen. Aan de andere kant van het hek stonden 2 Spanjolen met een karabijn, maar gelukkig kan Fred een aardig mondje Spaans praten dus konden we zo doorlopen, ze deden daar niet zo moeilijk in Pasajes, hele aardige mensen die Basken.
Jullie vragen je waarschijnlijk ook al af hoe het nou komt dat die ketel zo vaak de wal op kan? Nou we hebben hier een 2e stuurman die nergens de wal opgaat en dat vind ik natuurlijk vreselijk ;).
Om 08:00 stond de ketel weer fris en fruitig aan dek en zijn de laatste tonnen fosfaat eruit gehaald, daarna een draft survey en daarna hebben we nog zo'n 25 ton MDO gebunkerd en om 13:00 hebben we de loods gekregen. Daar verlieten we Pasajes weer en werden we uitgezwaaid door de mensen die op de kade stonden in de nauwe pittoreske doorgang richting het altijd woelige Biskaje.

Dus die Steinrath gaat naar Haarlem? Dan speelt ie volgend seizoen z'n thuiswedstrijden voor minder toeschouwers dan dat ie dat nu doet.

Nou Ronny, welkom terug in Nederland en Jaco veel beterschap toegewenst.

Groeten vanaf de Anjeliersgracht,

John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 14 Apr 2006 06:26 UTC
Message-id: 377853922

 

Hallo,

Zijn net het hoekje om gegaan bij Finisterre, het weer zit niet echt mee: NE 8. Morgenochtend komen we aan in Pasajes en we kunnen alleen 3 uur voor en 2 uur na HW naar binnen. De 13e is een feestdag in Spanje dus ik hoop dat we dan nog in Pasajes zijn, zou leuk zijn, ik ga me nog niet rijk rekenen. De volgende reis is ook bekend, na St Malo gaan we laden in Holmsund, Kemi, Tornio, Rauma voor Catania, Beirut, Latakkia, Derince en Constanza. Ik ga naar huis in een van de laadhavens, dat vind ik erg jammer want dit lijkt me een leuke reis. Maar ja, ik heb nog andere dingen te doen, ik moet dus in Juni/juli 2 tentamens doen en daar moet ik me goed op voorbereiden want ik wil klaar zijn met school zodat ik weer zo snel mogelijk kan varen.

groeten vanaf de Anjeliersgracht,

John


P.S. hier nog een foto van de stofbende in Annaba

Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 11 Apr 2006 06:26 UTC
Message-id: 195015650

 


Hallo,

Eerst een verslagje over Mostaganem: daar waren we vorige week donderdag rond 07:00 s'morgens ten anker gegaan en daar zijn we s'middags om 13:00 naar binnen gegaan. We moesten wachten op de Admiralengracht, die deze keer geen moterpech had. S'middags lagen we dus vast maar er zou deze dag niet meer worden gelost, dat gold immers ook voor vrijdag, dus zaterdagmorgen om 07:00 zijn we begonnen met lossen en zondagavond waren we gereed. Gedurende het lossen konden we mooi het ruim laadklaar maken voor Annaba, elke keer als er een tier pijpen gelost was konden we weer iets afplakken, dus dat was we aardig. Zondagavond om 20:00 kregen we de loods en je gelooft het of niet, HIJ WAS OP TIJD !. Nou dat mag wel een mirakel worden genoemd in deze contrijen. De Egelantiersgracht was inmiddels ook binnengekomen en die zouden de volgende dag beginnen.

Zijn dinsdagmorgen 01:00 aangekomen 'at the roads of Annaba' en zijn om 15:00 s'middags naar binnen gegaan. Ik was lekker bezig aan dek toen ik ineens de motor hoorde startte, dat zegt meestal genoeg. We liggen momenteel 11000 ton Fosfhaat te laden voor Pasajes, diepgangsrestrictie voor Pasajes is 8,80 m en voor St Malo is dat 7,50 m. Vanwege die 7,50 m gaat er 4000 ton uit in Pasajes. De stortpijp van die bulkinstallatie kan niet naar beneden en daarom stoft het hier als een malle. De wind waait uit alle richtingen dus die boot ziet er niet meer uit. Als het effe wil kun je vanaf de brug het voorschip niet eens zien, slecht zicht heet dat toch. Alle ballast is er inmiddels uit en er moet nog zo'n 3500 ton geladen worden op dit moment (woensdag 5 april 19:00 ST). We verwachten eind van m'n wacht klaar te zijn en dan gaan we morgenvroeg om 09:00 varen, weg uit dit gat, gelukkig ! De AC staat vanwege de stof af dus het is binnen ook niet echt aangenaam... Maar dat hoort er allemaal bij, stofhappen in Annaba, haha.

Even iets over het stukje IJsselmeervogels - Spakenburg, mooi is dat allemaal. Ik heb zelf de afgelopen derby meegemaakt, 2-0 winst voor de Rooie. (of er moet nog eentje gespeeld zijn terwijl ik op zee zat) Ben zelf dus rood, en ben al 12 jaar lid van IJsselmeervogels. Ik zou zeggen, mensen kom een keertje kijken ;)

Groeten vanaf de Anjeliersgracht uit het altijd stoff... ehh ik bedoel zonninge Annaba

John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 06 Apr 2006 10:49 UTC
Message-id: 194402863

 


Hallo Jos, bedankt voor't scheepspraat Anjeliersgracht adres.

Ja vrijdag om 17:30 zijn we naar binnen gegaan in Thisvi. We zouden aanvankelijk eerder voor de kant gaan maar de kade was bezet door de Admiralengracht die motorpech had. Om 18:30 lagen we vast en hebben we pontons vershift. Zaterdagmorgen om 07:30 zijn we begonnen met laden met 1 gang en s'avonds om 19:00 was het weekend voor ons. Aangezien we in Thisvi niet de wal opkonden en al zou dat wel kunnen dan was er nog niets te doen, hadden we een feestje aan boord. Af en toe kwam er eens een kudde geiten de bergtop af. Lag ook nog een schip uit Hong Kong, dag later was die weg en lag er een schip uit Iran. Opeens was die kudde geiten ook verdwenen, die beesten zijn heel ver weg de heuvel overgegaan.


Zondagmorgen om 07:00 heb ik opengegooid, kwamen de avond er voor pas achter dat hier in Griekenland ook de zomertijd in gaat. Zou een beetje lullig zijn als je nog lekker ligt te snurken en die boot staat vol met stuwadoors, maar we waren dus mooi op tijd. Om 17:00 was het laden en sjorren voltooid. Om 18:20 kregen we de loods en konden we Thisvi vaarwel zeggen. De loods ging van boord en ging meteen door naar de Egelantiersgracht die we tegenkwamen. Mooi gezicht om m'n eerste Spliet-bootje te zien met op de achtergrond het Griekse landschap. Had gelijk een mooie wacht boven op de brug, nog een passage gehad van een brug in de Korinthiakos Kolpos, op het handje sturen en dan precies in't midden onder de brug door. Momenteel varen we boven Algerije, het weer is hier uitstekend, zonnetje schijnt, lage deining en 2 beaufort wind. Morgenochtend komen we aan in Mostaganem, waarschijnlijk gaan we eerst voor anker. Ben benieuwd hoe snel het allemaal zal gaan hier in Algerije. Vanmorgen heb ik samen met Fred alle reddingsboeien, brandslangen en alle anderen spulletjes die eventueel mooi zouden staan in een Algerijnse huiskamer naar binnen gehaald. De volgende reis word waarschijnlijk een volle bak Phosfaat in bulk laden in Anaba, voor St Malo.

Groeten vanaf de Anjeliersgracht, John


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 29 Mar 2006 21:10 UTC
Message-id: 193162014


Hallo mensen,

Zijn maandagmorgen 09:00 naar binnen gegaan in Genoa, we hebben het nog aardig voor onze kiezen gehad (windkr 8) en daarom werd de ochtendshift gecanceld omdat we dus vertraging hadden. Om 13:00 begonnen met lossen. Ik ben samen met Fred de wal opgeweest en heb in Genoa wel een olijfje kunnen prikken en een lekkere espresso gedronken. S'avonds om 20:00 op wacht, rond 23:30 was het schip leeg en werd de loods besteld. Voordat ik in m'n mandje lag was het alweer 01:45.

Momenteel liggen we voor anker in Ormos Korinthou, we liggen bij het kanaal van Korinthe. Heb zojuist in m'n klauwen gesneden met het verbeteren van de boekwerken @!@#!$@%^#@ !!!. Vanmiddag om 16:30 zijn we voor anker gegaan en morgenvroeg om 10:00 kunnen we naar binnen. Het is dan nog 2 uurtjes varen naar Thisvi. We liggen voor anker omdat de kade bezet is door de Admiralengracht, die dus al 8 keer de reis Thisvi - Mostaganem heeft gedaan. Als wij klaar zijn in Thisvi dan komt de Egelantiersgracht. Hoorde dat Spliet een contract had voor nog eens 50 van deze reizen, leuk hoor... We gaan dus een volle bak met pijpen laden, 12,5 m lang en 1,22 m diameter. De planning is dat we morgenavond (vrijdag) klaar zijn in Thisvi, dus dat is aardig vlot, we zullen zien hoe het allemaal gaat lopen. Het is dan 2,5 dag varen naar Mostaganem, het zal mij benieuwen hoe snel het daar allemaal gaat. Volgens de ouwe van  Admiralen gaat het in Mostaganem zoals allah het wil, dus dat zegt genoeg + het feit dat er kort na elkaar 3 Spliet-boten komen. Er zijn ook geruchten dat we na Mostaganem containers gaan laden in de Middelandse zee voor West Afrika, dus wie weet ;)

groeten vanaf de Anjeliersgracht, John



Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 24 Mar 2006 06:30 UTC
Message-id: 192371990


Hallo mensen,

Donderdagmiddag om 15:00 kwamen we aan bij Gandia en werd ons verteld dat we een uurtje moesten wachten. Daarom hebben we niet het spijker erin gegooid maar hebben we rond gevaren. Toen zouden we 21:30 naar binnen gaan... puntje bij paaltje gingen we pas om 22:30 naar binnen. We zijn dus lekker geinformeerd en hadden dus makkelijk om 15:00 voor anker kunnen gaan. De volgende dag zou er pas begonnen worden met lossen maar we moesten nog tussendekken vershiften en daarmee waren we om 01:00 s'nachts klaar. Vrijdagmorgen om 07:00 zijn ze begonnen met lossen en zouden ze werken tot 24:00. Ik rekende mezelf al rijk om lekker daarna de wal op te gaan, het was immers feest in Gandia. Lekker een olijfje prikken in de tappas bar en mischien een mooi olijfje tegen het lijf lopen, maar om 20:00 werd er bepaald dat ze een uurtje zouden doorgaan zodat om 01:00 de lading Gandia gelost was en we daarna de pontons konden terugleggen vanaf dek en het schip zeeklaar konden maken voor morgenvroeg 07:00.(het vuurwerk was trouwens harstikke mooi te zien vanaf dek). Om 02:00 waren we klaar en hebben we een biertje bij de stuurman gedronken. Vanmorgen dus om 07:00 de loods gehad en zodoende konden we mooi op tijd in Genoa zijn, ETA zondagavond 20:00, zodat we daar dan de wal op konden. Maar dat feest gaat ook niet door want we gaan bij aankomst Genoa voor anker en dan maandagmorgen 05:00 naar binnen en 07:00 beginnen met lossen, de romantiek van het varen is dat toch? Maar dit alles neemt natuurlijk niet weg dat ik het hier natuurlijk nog steeds uitstekend naar m'n zin heb. In Genoa krijgen we een nieuwe ouwe, en het is dan afwachten wat voor man dat is. De huidige kapitein was het heel prettig varen mee. De nieuwe reis is ook bekend, iedereen zat al te denken aan een reisje Carib  maar we gaan pijpen laden in Thisvi (Griekenland) voor Mostaganem (Algerije). Het zouden om meerdere reizen gaan, de Admiralengracht  zit al 4 maanden tussen Thisvi en Mostaganem, daar moet ik niet aan denken zeg. Gelukkig kwam het bericht aan boord dat wij maar 1x deze reis doen. In Thisvi wonen 300 mensen, ligt bij de ingang van het kanaal van Korinthe. En in de pilot staat dat er 8 schepen per jaar komen, en dat ze altijd bruin zijn en drie witte kranen hebben. Het is 2,5 dag varen van Genoa naar thisvi en waarschijnlijk komen we daar aan op een feestdag. Als er 300 mensen wonen zal er waarschijnlijk ook weinig te doen zijn. Het weer is hier aardig verslechterd, we zitten nu bij de Golf van Lion, koersje 052 grd en een wind uit de NE met een kracht van 7 bft. Ik wens jullie allemaal een prettig weekend toe vanaf een stampende Anjeliersgracht,

John


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 19 Mar 2006 06:16 UTC
Message-id: 191650164

 


Hallo Jos,

Ja sorry, ik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat de Reuni voor 1 mei werd gehouden. 20 mei kan ik natuurlijk, dus bij deze meld ik me aan voor de reuni.

We varen nu in Biskaje, nog 330 M tot Finisterre. Onze ETA Gandia is donderdagavond 20:00. Bijna geen swell hier, wind is E3. Dus dat kan dus ook :)
Heb vandaag de finale van het darttoernooi verloren van de bootsman, er is altijd wel een filipijn aan boord die goed kan darten of tafeltennisen, maar goed, het gaat natuurlijk om de lol.

de groeten vanaf een rustige Anjeliersgracht,

John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 12 Mar 2006 21:32 UTC
Message-id: 190727067


Hallo Jos,

Dat met die kombuisreuni ga ik niet redden. Ik ben pas 1 mei thuis. Jos is heb nog een vraagje. Ik heb een paar foto's op de kombuispraat gezet, zou jij de URL van die foto's of die pagina willen opsturen, dan kan ik die ook naar huis toe mailen. Zullen ze wel leuk vinden.
(Ik zal ze hieronder plaatsen, redactie Jos)
We gaan nu door Doverstrait. Wind in de kont, NE 5/6, boot giert een beetje het gaat allemaal soepeltjes hier. Southampton is geschrapt vanwege het feit dat de jachten nog niet klaar zijn en daarom gaan we direct naar Gandia. Ik vind dat best wel jammer, jachten laden vind ik altijd wel leuk. Het hele dek had anders vol gestaan met splinternieuwe jachten en daarnaast natuurlijk nog een sjorbonus. Ik ben hier de afgelopen dagen bezig geweest om het nieuwe veiligheidsplan op te hangen. De vorige was afgekeurd en de nieuwe die we nu gekregen hebben is veel groter dan de oude dus hebben we in Rauma plexiglas en een houtplaat besteld 1,77 x 0,91 m . Mooie alluminiumlijst om heen gemaakt, gaatjes boren, passen en meten.... het resultaat mag er wezen, ben er zelf zeer tevreden over. Nou voor de rest weinig te melden hier, straks lekker eten. 

De gifmenger is druk bezig om het frituurvet op temperatuur te krijgen, ja het is nog altijd een Nederlandse boot... we krijgen vanavond kroketten.

de groeten,

John


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 11 Mar 2006 17:50 UTC
Message-id: 190619414

3 maart (van Kombuispraat)

Hallo mensen, net ff voor sluitingstijd een berichtje uit het altijd zonnige Kemi... met een paar foto's

De IJsbreker Otso voor ons om vast te maken

   

 

De Anjeliers met mij op het ijs


 

De Anjeliers in Kemi

   

 

Ik en de Otso op de achtergrond

1 van de reels die we hebben geladen in Vitoria en hebben gelost in Newcastle

6 maart 2006 van Kombuispraat

Hallo mensen,

We liggen nu in Rauma en het is hier een stukje aangenamer dan in Kemi. In kemi was het min 18 en hier is het overdag min 3. We liggen papier een woodpulp teladen en we gaan morgen waarschijnlijk varen.
In Kemi ben ik naar dat IJskasteel geweest en heb ik een ritje gemaakt in de slee met een rendier. Heb ook een rendierenhuidje gekocht en die heb ik hier in Rauma op de post gedaan. Ja ik zie het al voor me, dat ik in een apenland naar huis ga en ze daar denken dat ik een of ander inheems diersoort heb geschoten 

Gister zijn we met de bemannning uit wezen eten, rendierensoep en een lekker stukje rendierenvlees, ja we zijn natuurlijk in Finland  Dat was allemaal harstikke gezellig.

Alfgelopen dagen dus in het ijs gezeten in de Bothinsche golf, geweldig varen is dat zeg. Op zoek naar de track en achter de IJsbreker aan.... Ik vind dat allemaal prachtig. Ik vind de kou helemaal niet erg want ik heb het uitstekend naar m\n zin en die kou vind ik best wel lekker, of ben ik nu gek 

Hier aan paar fototjes uit Rauma

  

straks om 20.00 weer op wacht, lekker in de frisse buitenlucht 

groeten vanuit het ook al altijd zonnige Rauma,

John


Hallo,

Woensdagmorgen om 10:30 zijn we aangekomen in de Waalhaven en is het gekkenhuis losgebroken, daar hou ik wel van als je een tijdje op zee gezeten hebt. In Rotterdam hebben we eerst de containers gelost en hebben daarna de peugeot lading gelost. 

In Rotterdam zijn ook de reddingsvlotten de wal op geweest, dus die kunnen ook weer een jaartje mee. In Rotterdam was gelukkig ook de gelegenheid dat m'n familie even langs kon komen, dat is natuurlijk altijd leuk. Ik had al een boodschappenlijstje naar huis gemaild, of ze zo ie zo nog een warme trui mee konden nemen. De 2e stuurman nokte om 14:00 af omdat ze vriendin dan kwam, die vaart mee tot Rauma. Ik ben doorgegaan tot 18:30 en ben toen afgenokt omdat m'n familie kwam. De vrouw van de 1e stuurman en de meester en kinderen waren ook aan boord dus het was al met al een gezellige bedoening. De volgende dag zijn we rond 18:00 vertrokken uit Rotterdam. 

Vrijdag om 18:00 zijn we aangekomen in het altijd zonnige Newcastle om daar de reels te lossen. We waren wat later dan gepland ivm het inloopprogramma van de hoofdmotor, was een zuiger getrokken. In Newcastle meerde we aan achter de Transporter van BigLift, die lagen hier al 15 dagen en zouden een paar uur later vertrekken. Er zat nog een bekende van de kombuispraat op de Transporter die even gedag kwam zeggen toen wij ondertussen druk bezig waren aan dek, @rie. Daar op de kade in Newcastle stond toch een geweldig grote kraan. Zelfs als onze scheepskranen helemaal opgetopt waren kon dat ding nog over het schip heen, kwam nog uit de 1e wereldoorlog, oerdegelijk. Toen ik zaterdagmorgen aan het ontbijtje zat was het schip gelost en hebben we s' morgens nog wat pontons en paardekoppen in positie gelegd. 

Rond 15:30 zijn we vertrokken uit Newcastle richting het ook al altijd zonnige Kemi. Gisteren hebben we de grote belt gehad, en dat is natuurlijk altijd leuk varen en natuurlijk heel goed uitkijken. Er lopen daar elk jaar zo'n 60 schepen aan de grond !!!. Het weer is hier goed, het is 0 graden maar ik vind het lekkerder dan in Biskaje en het Kanaal met die NE wind toen. Vrijdag komen we aan in Kemi en daar gaan we een bak papier halen. Het is te hopen dat we een weekendje blijven liggen want ik zou wel eens graag een kijkje willen nemen in dat ijshotel, wie weet?
Nou tot de volgende mail, vanaf de Anjeliersgracht.

Gr John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 28 Feb 2006 21:06 UTC
Message-id: 188887650


Hallo mensen,

We zitten nu in het Engels kanaal en we hebben het de afgelopen dagen al aardig voor onze kiezen gehad. Ter hoogte van Cabo Sao Vicente tot aan nu zitten we al in slecht weer. In Biskaje windkr 7-9 en een swell van 6m. En nu in het kanaal windkr 8-9,
de deining en de wind komen van voren in en we lopen daardoor maar 6 knopen. Onze ETA Rotterdam zou bij normaal weer dinsdagmorgen zijn geweest maar dat word nu waarschijnlijk zelfs woensdagmiddag. We hebben dus veel tijd verloren met het afslacken en steken ivm de lading. Gisteren leek het even op te knappen, het was een paar uurtjes windkracht 5 maar tegen de avond begon de wind weer aan te wakkeren. Ik heb m'n matras maar uit m'n kooi gehaald en op grond gelegd (dwarscheeps) slaapt veel beter maar toch niet meer dan een uurtje of 2/3. Er is volgens mij geen mens die met dit weer kan slapen, hier aan boord zo ie zo niet Elke dag checken we de lading in het ruim en de lading aan dek en dat mag ook wel als je ziet wat voor halen die boot maakt. Tijdens m'n wacht afgelopen vrijdag pikte we een paaltje, niet normaal meer zeg. De stuurautomaat vloog eruit, hebben we
natuurlijk weer aan de praat gekregen.
Voor de rest gaat alles goed hier aanboord, ik heb vanmorgen even een slechtweerklusje gedaan. Ik heb samen met Freddy de cadet de rook/hitte en handmelders getest. Dat moet namelijk 1 x in de drie maanden gebeuren. Als hier aan boord het brandalarm
afgaat krijg je bijna een hartverzakking zeg, wat een kabaal. Nou wij gaan vrolijk verder, vanavond effe roepen bij Jobourg en dan zijn we weer een stukje dichterbij onze  bestemming. In Rotterdam gaat het allemaal niet te lang duren en zullen we het
aardig druk krijgen.
Maar wat is dat varen toch geweldig zeg, als je zo dat slecht weer ziet, slaap tekort, last van je knieen (zou ronny zeggen) en het mooie weer komt vanzelf wel weer, of ben ik nu gek geworden?

Groeten vanaf de Anjeliersgracht,


John

Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 20 Feb 2006 19:52 UTC
Message-id: 187811585

 


Hallo kombuizenaren,

We zijn vandaag de Canaries gepasseerd, het is nu nog nagenieten van het warme weer dat we sinds Vitoria hebben gehad. De volgende reis is namelijk bekend: Na lossing Newcastle gaan we naar Kemi - Rauma - Gandia - Genoa. Waarschijnlijk is dat dan
woodpulp en papier, hetzelfde reisje als 2 jaar terug op de Erasmusgracht met uitzondering van de jachten dan die we toen ook moesten laden.
Het was steeds gissen of we in de time-charter zouden blijven en we hadden zo zitten denken als we eerst naar Rotterdam zouden gaan en daarna naar Newcastle, dan zou het vrij logisch zijn omdat we dan gelijk in Newcastle weer nieuwe volle reels konden
laden voor Brazil, had ik toch wel leuk gevonden, naast dat het een leuke lading is met een leuke bestemming word er ook nog een extra zakcentje mee verdiend ivm het sjorren van de lading. Maar niets is minder waar, we hebben dus te horen gehad dat we
wel eerst naar Rotterdam gaan maar alvast een gedeelte van het sjormateriaal moeten lossen. We blijven 1 dagje in Rotterdam liggen, daar zal het dus wel gekkenhuis worden, TD aan boord, 8 maandelijkse stores, het lossen van de koelcontainers en de
peugeot-spulletjes. En de familie kan dus ook effe snel komen kijken. Ik heb 2 gerookte zalmen besteld en die moeten dus wel afgeleverd worden, die worden door m'n opa zelf gerookt. Ja ik heb ze hier effe lekker zitten maken dus nu moeten ze die
proeven ook. Ik had ze namelijk verteld dat de lekkerste vis uit Spakenburg komt ;)
Afgelopen vrijdag hadden we het Neptunus feestje en ik mocht voor Amelia spelen, de knappe echtgenote van Neptunes. Het was een leuke happening en onze cadet Fred mag zich nu een echte zeeman noemen. Na de doop hebben we nog lekker zitten barbecuen.
Fred is een Franstalige Belg en de vorige stuurman was een Nederlandstalige Belg, ja die konden elkaar dus maar een beetje verstaan dus moesten ze engels spreken. Een nieuwe mop is dus geboren hier aan boord: 'In welke taal spreken 2 Belgen tegen
elkaar' ? ..
Juist ja, Engels.
Ik ga straks weer lekker op wacht, er staat hier 1,5 m swell uit de NW en windkracht 5 uit NNE. We rollen dus een beetje, af en toe een paaltje tussendoor. De sfeer is hier uitstekend en ik heb het weer prima naar m'n zin. Ik had nog aan die ouwe
gevraagd om een fotootje op te sturen maar hij zei dat het er alleen maar foto's naar het kantoor gestuurd mogen worden, mischien kan ik'm nog overhalen, ik zal m'n best doen.

Groeten vanaf de Anjeliersgracht.

John


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 15 Feb 2006 22:32 UTC
Message-id: 187162143


Hallo,

Hier dan het eerste bericht vanaf de Anjeliersgracht varend ter hoogte van Fortaleza onderweg naar Newcastle.
Vrijdag was het dus vliegen geblazen. M'n koffers waren gelukkig aangekomen en de reis was lang maar ging voor m'n gevoel vrij voorspoedig. Toen ik in m'n bed lag van het hotel was het bijna 24 uur geleden dat ik de deur uit ging: 2 uur vliegen naar Lissabon, uurtje wachten. 10 uur vliegen naar Rio, daar 5 uur wachten en toen 1 uur naar Vitoria. De volgende morgen zouden we opgehaald worden bij het hotel , we zaten te wachten vanaf 08:00 en de taxi kwam pas om 11:00. Ja dat ging dus op z'n Braziliaans. Maar goed, zijn toen een beetje rond gaan kijken. En ja er valt hier heel wat vrouwelijk schoon te zien, ongelofelijk zeg. Nou rond 11:30 kwamen we aan bij de Anjeliers. Wat een taxirit zeg. We gingen door straatjes waar de helling 45% was bijna !!! en dan zaten er ook nog drempels op die helling, ja weer een ervaring rijker.
Zondag om 15:30 zijn we vertrokken uit Vitoria.
We gaan binnenkort de evenaar over. We hebben een Franstalige Belg aan boord die nog niet gedoopt is dus dat gaat vrijdag gebeuren als Neptunes aan boord komt (altijd leuk). We gaan vrijdag ook barbecuen. De bemanning is leuk en de kapitein is een grappige vent.
Het was in Brazilië een graad of 35 dus dat was aardig heet aan dek, dat was effe wennen. We hebben dure onderdelen en machines voor een peugeot-fabriek waar ze complete auto's mee maken. Daarnaast hebben we 44 lege koel-containers aan dek en hebben we 12 grote reels van 175 ton per stuk die we naar Newcastle moeten brengen. De reels zijn leeg en er word in Newcastle weer kabel opgedaan en dan worden de volle reels weer naar Brazil gebracht, ja er schijnt grof geld mee verdient te worden. In Rotterdam lossen we de koelcontainers en de peugeot-lading. Er zijn geruchten dat we na Rotterdam weer terug naar Newcastle gaan en daar volle reels gaan laden voor Vitoria, dat zou niet verkeerd zijn want het is een leuke lading en we krijgen er ook nog een extra zakcentje voor.

Nou dat was het dan, het eerste mailtje vanaf de licht beweegelijke Anjeliersgracht.

gr John


Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 09 Feb 2006 05:06 UTC
Message-id: 186254820