Schaalmodelbouw

van Jan Vos

 

De Bothniaborg is door mijzelf gebouwd schaal 1 : 50

Werkend anker met 9 meter ketting en metalen anker.

Werkende Radar

Werkende motor met langzaam voor en achteruit.

Ik maak zelf de foto's heb er stapels van.

Zet ook shows op video de laatste jaren is nog mooier.Bedrijf de Schaalmodelbouw al vanaf 1974 eerste onderscheiding is van 1978.

Dus voor de duidelijkheid dit zijn foto's door mijzelf gemaakt van mijn eigen schip.Ja als je dat doet dan ben je dus Werf, Reder en Kapitein.

Als je een voorlichtingsfilm van de Marine ziet en er vaart een onderzeeŽr onder water van de Walrus klasse dan is dat een model van een buschauffeur uit Groningen, deze opnames zijn gemaakt in het Wageningen waar modellen getest worden in een sleepbasin.

Heb hier ook nog een Fregat naast mij op de plank staan

van 226 CM lang.

 

 

Dit ben ik dus al heel wat jaren geleden, maar ik sleep mijzelf dus.

Heb deze boot ook wel mee gehad naar het Gardameer in Italie en mij daar over het water voort laten trekken

     

 

Dit Duitse vrachtschip is  niet door mij gebouwd maar is eigendom van een Fries.

 

Hier hebben we twee dagen in het marine museum gestaan.

De Fregatten zijn de Van Nes, Van galen en van Spijk.

Alle drie 226 Cm lang ervoor staat nog een sleper van 56 Cm

maar alles schaal 1 : 50

 

 

 

 

Hier sleep ik de Princess Ragnield Sleper 125 Cm sleep 378 Cm lang.

Sleper met afschietbare Sleephaak

                            Tros  Ontkoppeling   

                                    Sleeplier

                                    Boegschroef

                                    Blusmonitoren

                                    Normale Navigatie verlichting

                                    Sleepverlichting 

                                    Dekverlichting 

                                    Draaiende Radar

                                    Scheepshoorn 

Gegoten scheepsschroef van 80 MM doorsnee

Alles radiografisch bestuurbaar.

 Alles schaal 1 : 50 Sleper en Ferryboot

 

 

Van Spijk, Van Galen en Van Nes ik vaar achteraan.

 

Moeilijke onderwerpen om te fotograferen 

Grijze schepen zijn moeilijk te fotograferen. Maar deze is van mij en de achterste die in lini varen allemaal 226 Cm lang, De Van Spijk is niet gemoderniseerd heeft ook een dubbelloops kanon voorop staan, de andere twee zijn wel gemoderniseerd

 

 

Dit is de Nedlloyd Bahrain 378 cm lang en weegt nabij 300 Kg.
Wordt aan de waterkant met zakjes zand geladen om hem op diepte te krijgen, is helemaal demontabel Masten Opbouw enz gaan er bij transport allemaal af de romp gaat dan op een aanhanger de rest in kisten in de aanhanger.

de Nedloyd Baharian is van een groep uit Noord Holland. Die er mee vaarde is nu werktuigkundige.

 

Dit is de onderzeeŽr die in de voorlichtingfilm van de Marine gebruikt wordt voor de onderwateropnames.
Als je het ziet kijk dan eens goed een onderzeeŽr helemaal in beeld terwijl duikers niet eens zo ver kunnen kijken onder water.
Je weet hoever je van een schip moet staan om hem helemaal in beeld te krijgen.
De Walrus heb ik je al beschreven in de marine voorlichtingsfilm, deze onderzeeŽr heeft Festo apparatuur aan boord met een luchttank die door een compressor volgepompt wordt, als de tank onder een bepaalde druk komt dan wordt de tank automatisch via de snorkel weer opgepompt, als er water in de romp zou komen dan blaast hij automatisch zijn tanks dat gebeurd ook als er geen radio signaal meer binnenkomt, dat zijn allemaal dingen voor de veiligheid.

 

 

Princess Ragnield

De Princes Ragnield is van een Duitser daar kan de opbouw in twee delen vanaf, het achterste deel werd er wel afgehaald en dan kon er een persoon van 75 Kg in plaats nemen.
Dat heeft ook eens een Cameraman van de regionale tv uit Groningen gedaan die ging erin zitten met die camera op zijn schouder, kreeg het model midden in de vijver geen storing, voer het schip met draaiende motoren rondjes in de vijver is ook zo op de tv geweest.
Die man heeft wel in angst gezeten daar het net een kano is en met die camera werd de stabiliteit er niet beter op.
Ik durfde met die sleper er ook geen haak met sleeplijn op af schieten want ik had maar een schroef en de prinses Ragnield heeft er drie schroeven achter, dat hou ik dan niet.
Heb toen de eigenaar er eerst met een rubberboot heen gesleept zodat hij de ontvanger van de radiografische besturing uit kon schakelen.
Daarna heb ik hem wel naar de kant kunnen slepen nadat een andere sleper dat mislukt was doordat die de tros in de schroef kreeg.
Maar alles is heelhuids aan de kant gekomen met bezwete cameraman.

 

 

Even voor de duidelijkheid de Bothniaborg is door mij gebouwd van werftekeningen.
 
De Turmoil dat is de sleper is door mij zelf ontworpen de romp hadden mijn ouders uit Engeland meegenomen. is dus ook een fantasienaam want de echte Turmoil was een andere oudere sleper
 
Het Fregat is van een vriend overgenomen en die ben ik aan het opknappen nieuwe schoorsteen, masten enz.
Doe er de laatste tijd niet zo veel meer aan.
 
Ik heb wel meer schepen gebouwd maar ook weer verkocht.
Zo was de Bothniaborg de eerste die ik weer verkocht heb je komt anders ruimte te kort en grote schepen is ook lastig te transporteren.

 

janhavos@home.nl