Schaalmodelbouw
van Jan Vos
De Bothniaborg is door mijzelf gebouwd schaal 1 :
50
Werkend anker met 9 meter ketting en metalen anker.
Werkende motor met langzaam voor en achteruit.
Ik maak zelf de foto's heb er stapels van.
Zet ook shows op video de laatste jaren is nog
mooier.Bedrijf de Schaalmodelbouw al vanaf 1974 eerste onderscheiding is van
1978.
Dus voor de duidelijkheid dit zijn foto's door
mijzelf gemaakt van mijn eigen schip.Ja als je dat doet dan ben je dus Werf,
Reder en Kapitein.
Als je een voorlichtingsfilm van de Marine ziet en
er vaart een onderzeeër onder water van de Walrus klasse dan is dat een model
van een buschauffeur uit Groningen, deze opnames zijn gemaakt in het
Wageningen waar modellen getest worden in een sleepbasin.
Heb hier ook nog een Fregat naast mij op de plank
staan
Dit ben ik dus al heel wat jaren geleden, maar ik
sleep mijzelf dus.
Heb deze boot ook wel mee gehad naar het Gardameer
in Italie en mij daar over het water voort laten trekken
Dit Duitse
vrachtschip is niet door mij gebouwd maar is eigendom van een Fries.
Hier
hebben we twee dagen in het marine museum gestaan.
De
Fregatten zijn de Van Nes, Van galen en van Spijk.
Alle
drie
226 Cm lang ervoor staat nog een sleper van 56 Cm
Hier
sleep ik de Princess Ragnield Sleper 125 Cm sleep 378 Cm lang.
Sleper
met afschietbare Sleephaak
Normale
Navigatie verlichting
Gegoten
scheepsschroef van 80 MM doorsnee
Alles
radiografisch bestuurbaar.
Alles
schaal 1 : 50 Sleper en
Ferryboot
Van
Spijk, Van Galen en Van Nes ik vaar achteraan.
Moeilijke
onderwerpen om te fotograferen
Grijze
schepen zijn moeilijk te fotograferen. Maar
deze is van mij en de achterste die in lini varen allemaal
226 Cm lang, De Van Spijk is niet gemoderniseerd heeft ook een dubbelloops
kanon voorop staan, de andere twee zijn wel gemoderniseerd
Dit is de Nedlloyd Bahrain
378 cm lang en weegt nabij 300 Kg.
Wordt aan de waterkant
met zakjes zand geladen om hem op diepte te krijgen, is helemaal demontabel
Masten Opbouw enz gaan er bij transport allemaal af de romp gaat dan op een
aanhanger de rest in kisten in de aanhanger.
de Nedloyd Baharian
is van een groep uit Noord Holland. Die er mee vaarde is nu werktuigkundige.
Dit is de onderzeeër
die in de voorlichtingfilm van de Marine gebruikt wordt voor de onderwateropnames.
Als je het ziet kijk dan
eens goed een onderzeeër helemaal in beeld terwijl duikers niet eens zo ver
kunnen kijken onder water.
Je weet hoever je van
een schip moet staan om hem helemaal in beeld te krijgen.
De Walrus heb ik je al
beschreven in de marine voorlichtingsfilm, deze onderzeeër heeft Festo
apparatuur aan boord met een luchttank die door een compressor volgepompt
wordt, als de tank onder een bepaalde druk komt dan wordt de tank
automatisch via de snorkel weer opgepompt, als er water in de romp zou
komen dan blaast hij automatisch zijn tanks dat gebeurd ook als er geen
radio signaal meer binnenkomt, dat zijn allemaal dingen voor de veiligheid.
Princess
Ragnield
De Princes Ragnield is
van een Duitser daar kan de opbouw in twee delen vanaf, het achterste deel
werd er wel afgehaald en dan kon er een persoon van 75 Kg in plaats nemen.
Dat heeft ook eens een
Cameraman van de regionale tv uit Groningen gedaan die ging erin zitten met
die camera op zijn schouder, kreeg het model midden in de vijver geen storing,
voer het schip met draaiende motoren rondjes in de vijver is ook zo op de tv
geweest.
Die man heeft wel in
angst gezeten daar het net een kano is en met die camera werd de stabiliteit
er niet beter op.
Ik durfde met die sleper
er ook geen haak met sleeplijn op af schieten want ik had maar een schroef en
de prinses Ragnield heeft er drie schroeven achter, dat hou ik dan niet.
Heb toen de eigenaar er
eerst met een rubberboot heen gesleept zodat hij de ontvanger van de
radiografische besturing uit kon schakelen.
Daarna heb ik hem wel
naar de kant kunnen slepen nadat een andere sleper dat mislukt was doordat die
de tros in de schroef kreeg.
Maar alles is heelhuids
aan de kant gekomen met bezwete cameraman.
Even voor de
duidelijkheid de Bothniaborg is door mij gebouwd van werftekeningen.
De Turmoil dat is de
sleper is door mij zelf ontworpen de romp hadden mijn ouders uit Engeland
meegenomen. is dus ook een fantasienaam want de echte Turmoil was een andere
oudere sleper
Het Fregat is van een
vriend overgenomen en die ben ik aan het opknappen nieuwe schoorsteen,
masten enz.
Doe er de laatste tijd
niet zo veel meer aan.
Ik heb wel meer schepen
gebouwd maar ook weer verkocht.
Zo was de Bothniaborg de
eerste die ik weer verkocht heb je komt anders ruimte te kort en grote schepen
is ook lastig te transporteren.
janhavos@home.nl