Het reilen en zeilen van Jaco aan boord van de "Achtergracht"

Jaco Down Under
Arriving Bell Bay, Tasmania to load ferro/manganese 3-12-06.
foto Ian Bakker Shipspotting.com


Goede morgen,

Gaan niet aan de 90 mailtjes komen deze reis
Onderweg naar Kobe dus.
Kom zondag naar huis toe.
Dan is het precies 5 maanden en 1 week.
Wel weer eens genoeg.
Lekker verlof gespaard en nu weer snel opgebruiken!!!!

Ondertussen is het gaan waaien, van van voren.
Niet dat we stil liggen, maar 11 mijl is niet veel.
Valt eigenlijk nog wel mee hoor!!!!.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 04 Jan 2007 09:41 UTC
Message-id: 310383498

Goede morgen,

Heeft weer even geduurd.
Maar zijn nu dan vanmiddag toch nog uit Shanghai weggegaan.
Gister avond al beladen, maar op die Kaai mag s'nachts niet gevaren worden.
Veiligheid.
Met al die binnenvaart op 5-10 mtr langs het schip heen.
Inderdaad een goed plan.

Nu dan toch echt onderweg naar de Reizende Zon.
En in Kobe naar huis, is het plan!!!!

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 03 Jan 2007 10:17 UTC
Message-id: 310188127

Goede morgen,
Oud En Nieuw....
Wordt hier in China pas over 6 weken gevierd
Het Grote Spring Festival van 18 Februarie
Dus nu voor ons niet zoveel te beleven.
Nog minder omdat we gewoon ten anker liggen.
Waren vanmorgen gereed lossen en nu is het wachten op een ligplaats aan de laadkade.
Liggen dus op 3 mijl van de stad af, met een prachtig uitzicht op de vele binnenvaart.

Morgen weer voor de kant.

Nogmaals vanaf de Achtergracht Alle Lezers een Prachtig en Gezond 2007 gewenst !!!

U Hoort Nog Van Mij........
Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 31 Dec 2006 10:20 UTC
Message-id: 309726428

Goede morgen,
Hebben het al een paar keer over slingerend schip gehad.
Nou wat we nu beleven !!!
Liggen ten anker voor de Chiangjiang (die rivier van Shanghai)
Is dat de GroteRivier ??   (van de drie; Gele, Grote en Lange)
En we slingeren zo erg, dat er dingen door m'n hut heen gaan
Waarvan ik niet wist dat ik het in me hut had.
Ben toch al even aan boord, maar dit is echt ongelooflijk
In 9 seconde van BB naar SB en weer terug.
Komen dingen los die echt al een tijdje goed vast staan.

Maar morgen naar binnen.
Nog 1 nacht even slingeren en dan is het bijna Nieuwjaar.

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 29 Dec 2006 10:12 UTC
Message-id: 309434926

Goede morgen,
Na de slinger bonus weer vertrokken.
Zijn alweer onderweg naar Shanghai.

Daar mist en storm !!!!
Nu nog wel slingeren, maar ze beloven dat we zullen gaan stampen.
Weer eens wat anders.
Eerst ten anker, ivm delay door mist eerder.
En dan dus echt Oude en Nieuwe in Shanhai.
Wordt ook al nie gevierd........

Verder niet zoveel te melden.

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 27 Dec 2006 09:28 UTC
Message-id: 309042216

Goede morgen,
Zijn dus nu eindelijk in Kao-hsiung
Zijn blijven slingeren tot 2 mijl voor de loods.
Echt  een goede reis voor de Slinger Bonus.
Maar de teller werkte niet, dus gaat die Bonus niet door.
Jammer want dan hadden we hier aan boord allemaal Miljonair geweest !!!

Wordt natuurlijk gelost.
Maar laten we vooral kerst niet vergeten.
omdat we morgen weer gaan varen, vanavond een Kerst Diner
Matrozen zijn om 16.00 begonnen met de Karaoke.
De "Telefoon kaarten  Flippen" meisjes doen gezellig mee.

Lossen gaat niet zo snel, dus kan er wel even gegeten worden met z'n alle.
Je moet er toch wat van maken.

Prettige Kerst, en niet te veel Turkey eten !!!!
Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 24 Dec 2006 09:27 UTC
Message-id: 308601182

Goede morgen,
En we blijven vrolijk, ondanks het VELE slingeren en de lage snelheid
Maken halen van 20 graden (2 kanten op = samen 40)
En dat in nog geen 8 seconden.
Als het eens een keertje 10 seconde is kijk je buiten:  "Wat is er aan de hand   !!!!!"

Maar ik weet dat ik in Kobe naar huis ga.
Lekker de Nederlandse winter gaan beleven.
Vakantie in de tropen zit er niet in, maar daarover later meer.
Maar dagen zat. Op 1 Jan heb ik tot ongeveer 10 Juni staan.
Wanneer is de voorjaars reunie ?????
Was toch altijd eind April   ???

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 23 Dec 2006 09:30 UTC
Message-id: 308470595



Goede morgen,
Is het al weer een week geleden.
Nou hier alles OK.
De snelheid is er, zo mogelijk, nog meer uit.
Nee dat wil helemaal niet.
Tegen windje 7 in, met 5-6 mtr deining.
Niet dat we achteruit lopen, maar het schiet niet op.

1e kerst  dus in Taiwan.
Gaan kijken wat ze daar van maken.
Dan net voor oude en Nieuwe weer uit Shanghai weg
Lekker  rustig  op zee.
 Verder eigenlijk niet veel te melden.
Stampen is weer eens wat anders dan slingeren.
Na 12 dagen slingeren is stampend schip wel weer eens leuk.........

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 22 Dec 2006 09:26 UTC
Message-id: 308287058

Goede morgen,
 
Ook vanaf de Achtergracht een Prettige kerstdagen gewenst.
En een Gelukkig 2007
 
Wij zijn met kerst in Kaoh-Siung, Taiwan
En Oud en Nieuw In Shanghai, China
 
Kom rond 10 Januari met verlof.
 
Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 20 Dec 2006 03:07 UTC
Message-id: 307818888


Goede morgen,
Nog steeds "fraai weder"
Maar dat slingeren wordt je wel moe van, hoor.
Om het minste voorbij vliegende meeuw gaan we 10 graden hangen.
In ieder geval piept die uitlaat niet meer.
Na de avond operatie van 1e Machinist en Gezag niets meer van een piepende uitlaat gehoord.
Dan zeg je zo wel eens tijdens een praatje: "Hoor je niets meer van he, die uitlaat"
Reactie van de lagere rangen officieren: "Welk gepiep, wat uitlaat los,
Nooit wat van gehoord, Staat niet in me overdracht, weet ik niets van."
Als het gepiep van een uitlaat in de messroom is te horen, klopt er iets niet.
En als het dan ook nog steeds erger wordt.........
Was soms wel elke 10-15 seconde, alsof je met je auto over een verkeersdrempel gaat....

Maar genoeg gezeurd.
We gaan nog wel redelijk.
Komen einde van de week nog een flink windje tegen.
Zo kan ik ze niet maken......
Met deining van 5 mtr.....Op de kop.
Gaan zien hoe we dat weer gaan beleven......

Vanavond de klok weer een uur terug.
Eens aan de overdracht gaan beginnen......

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 18 Dec 2006 09:28 UTC
Message-id: 307459402

Goede morgen,

Wat slingeren we vreselijk !!!!
En het waait niet!!
Staat geen deining van betekenis!!!
Staat een kleine meter golfjes.!!
En maken halen van 10-15 graden!!!!!

Dan staat hier het bovenste stuk van de uitlaat los.
Hoe dat komt is een vraag, maar het piept vreselijk.
Een staal op staal piepje als het schip over BB gaat.
Dan zie je ook de uitlaat bewegen.
Stonden al staaldraden op, maar niet genoeg.
Vanmiddag was ik, en met mij ook de 1e mach, het echt zat.
Tijdens het eten om 17.30 een aanvals plan bedacht, en om 18.20 waren we terug aan dek.
Container ketting rond de uitlaat getrokken!!!
Is nie zo'n lekker plekkie, op 20 cm van de uitlaat.
Best een beetje warmpjes!!!!
Kan ik ook merken dat ik niet zoveel meer echt werk doe.
Overal aantrekken, werd ik al moe van en moest even gaan zitten!!!!
Laat staan toen ik WERK schoenen aan deed...............
Was ik de werkhandschoenen nog vergeten !!!!!

Nu is het 19.00 en heb nog geen piepje gehoord
Zou het dan toch gelukt zijn......??
U gaat het nog horen!!!!

Jos vroeg in een mailtje of ik van de verhalen genoot.
Nou ik hoop wel dat dat "Zeeland" verhaal van Albert bij De Alk uitgegeven gaat worden!!!!!
Schrijf mij maar in voor een exemplaar!!!!
Fantastische stukjes.
Jammer dat ik maar  5000 tekens per mail kan ontvangen!!!
(bijna 1 1/2 A4 tje)

Het is weekend dus de 8-12 wacht wordt door ons 3e stuurlicht gedaan,
dus gaat het gezag even in de zon. Maar door het slingeren schuift zelf
de beladen zonnestoel over dek heen  !!!
Waar komt al die ellende vandaan........

Is het toch nog een lang mailtje geworden......

Prettig weekend, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 16 Dec 2006 10:09 UTC
Message-id: 307186725

Goede morgen,
 
Nu ziet het mailtje er ook weer beter uit....!!?
 
Het is NOG mooi weer.
Komt een staartje van een Hurricane met vewachte Golven tot 10 meter.
En daar zijn we niet van gedient.
Dan zou het ook nog van van voren komen......
Helemaal niet leuk meer.
 
Besloten om de route maar een beetje aan te passen.
Is het wel 300 mijl omvaren, maar beter dan 2 dagen stil liggen.
En met de kop in het zeetje beuken, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nu staat er een klein golfje. Deining van een ½ meter, maar we slingeren al zo'n 5 graden
(5° naar BB EN 5° naar SB, slingeren we dan 5 of 10 graden ??????)
(Het is ook mogelijk om zo te slingeren dat je enkel over 1 kant
slingert. Dan ligt het schip dus in rust al scheef)
 
Maar nu nog mooi, Warm zomer weder
Of zoals wij weleens zeggen: "Machinisten dek klus weer"
Bedenken ze ineens allerlei lasklussen, en vinden ze dat "Werk Te Doen
Briefje" van de stuurman.
Bijgaande is dus de 1e Stuurman die het werk van een machinst komt bekijken.
"Klik",  had die meester, behalve een lastang ook nog een camera bij zich.........
Op speciaal verzoek,  "PAKE BOOT"   op Internet   !!!
 
groeten, Prettig Weekend, Jaco

 
  

Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 15 Dec 2006 09:34 UTC
Message-id: 307017815


Goede morgen,
 
Heeft weer even geduurd.
Maar het werkt weer.
Had plotseling op de Laptop het beruchte Blauwe Scherm.
Heb alles weer aan de praat, maar ben wel veel uit Outlook kwijt.
Uitgaande berichten allemaal.
Maar die kan ik dan thuis weer op het forum gaan bekijken.
 
De reis gaat voorspoedig, al lopen we dan welk geen 16 knopen.
We komen er wel.
Het is vandaag zulk mooi weer det ik somd denk dat de motor stil staat.
Moet wel eens buiten kijken of we nog wel lopen.
Geen zuchtje wind, geen golven, geen deining.
Alles als een spiegeltje
 
Was het altijd maar zo........
 
Reisschema gezien.??????
Dan is het originele plan om de eerste haven na 1 januarie naar huis te komen.
Ziet er dus wel goed uit.
Mag het van mij ook nog wel 1 haven later worden.
Anders moet m'n aflosser al op 1 Jan s'middags van huis weg
Een goed begin van het nieuwe jaar.
 
Ga nog wat doen........
 
Groeten, Jaco 

Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 13 Dec 2006 09:37 UTC
Message-id: 306637524
REISINFORMATIE

Reisinformatie onder voorbehoud van wijzigingen, o.a. veroorzaakt door weersomstandigheden, verandering van vaarplan, of andere onvoorziene omstandigheden.

ACHTERGRACHT
Haven Land Aankomst Vertrek
Brisbane Australia 07-dec-2006 09-dec-2006
Kaohsiung Taiwan 21-dec-2006 23-dec-2006
Ishigaki Island Japan 24-dec-2006 24-dec-2006
Shanghai China 25-dec-2006 27-dec-2006
Shanghai China 27-dec-2006 28-dec-2006
Kobe Japan 31-dec-2006 05-jan-2007
Yokohama Japan 07-jan-2007 09-jan-2007
Sydney NSW Australia 23-jan-2007 25-jan-2007
Melbourne Australia 27-jan-2007 29-jan-2007

 

Goede morgen,

Nou dat slingeren houd maar niet op.
Het wordt steeds een beetje beterder, maar soms zit er zo'n rere haal tussen.

Zdat stukkie van Brisbane naar Papua is normaal 3 dagen varen.
Wij gaan er bijna ee halve dag langerder over doen.
Dus nog even.
Morgen ochtend zou het veel beter moeten worden.
Maar margen was het toch altijd beter !!!!

Eigenlijk niet zoveel te melden.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 11 Dec 2006 09:34 UTC
Message-id: 306263975

Goede morgen,

Zitten op zee.
En dat gaat tekeer.
Niet dat het slecht weer is, maar de MG is gewoon wat Hoog (3mtr)
Dus maken behoorlijke halen.
Zal ook wel meevallen, maar we zijn het niet meer gewoon.

Zal  nog ongeveer 2 dagen duren.
Zitten dan boven Papua en daar staat geen zee, geen deining en geen wind.
Weer met de stroom mee naar het westen.

Valt verder eigenlijk weinig te zeuren..........

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 09 Dec 2006 09:36 UTC
Message-id: 305992696


Goede morgen,

Kreeg van Jos een stukje over voeding aan boord en de zuinigheid.

Voer met een kapitein uit het Noord Oosten van het land.
Na de aflossing van 18.00 ik naar beneden om te eten.
Staat er enkel 3 sneetjes brood en wat kaas op tafel.
Vraag ik de kok of hij ook wat vlees heeft.
"Magge ikke van die Kapitano nie op die tafel doen, Kapitano zegge: vandaag die vlees, morge die kaas."
"Nou, Chef, dan pak ik zelf wel uit jou koelkast."
"Ja, maarre Stoerman, die Kapitano zegge........."
Zit lekker aan m'n boterham met ham, komt het Gezag een bakkie inschenken.
"Wat is dat Stuur, Hoe kom jij aan die worst op tafel, vind je dat niet wat overdreven, En kaas, En worst ......."
"Nou Kap, toen ik 5 was moest ik altijd eerst een boterham met kaas en
een boterham met worst eten, voordat ik Jam of Pindakaas mocht. En dat wou ik hier aan boord ook maar volhouden........"
Waarop het gezag z'n koffie pakte en weer naar de brug ging.
Sindsdien stond er elke dag En worst En kaas op tafel............
Valt dan nog wel een en ander te zeggen over hoeveel plakjes worst en kaas, maar zal verder niet zeuren.......

Ook werden bij aflossing van het Gezag de blikken in de store gemerkt, zodat hij bij terug komst op zijn vaste schip kon natellen wat er werkelijk was gestored en wat er dus in zijn verlof was gebruikt. Kon hij zijn aflosser mee controleren, of de voeding lijsten bij overdracht wel klopte.

Kwam van de rederij het voorstel om het verschil tussen voeding geld en verbruik samen te delen. Kaptein de helft, Rederij de helft

Groeten, Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 08 Dec 2006 09:57 UTC
Message-id: 305841787


Goede morgen,

Liggen ten anker bij Brisbane.
Vannacht op zee veel regen, dus hier in de haven ook.
Dus het schip voor had vertraging.
Hebben onze matrozen ook eens kans om te vissen.
Maar zitten ze te Karaokeen.
Is ook wel leuk, als je zingen kan.

Gaat een matroos, na 10 1/2 maand, naar huis, dus moest er even gefeest worden.
Een mooie gelegenheid. En een Goede reden voor een feestje.

Over het onderwerp Gage op het forum.
Daar is toch wel wat van te vinden bij vakbonden.
Moet toch wel ergens gewoon in een lijstje op internet staan !!!
Kan natuurlijk wel wat bedragen noemen, maar dat laat ik jullie liever uitzoeken.
Of laat de mensen zelf hun gage maar op het forum zetten !!!!

Groeten, Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 07 Dec 2006 10:07 UTC
Message-id: 305658746

Goede morgen,

Jos vroeg hoe het in Aussieland was met Smoko's en de Ratcatchers
Nou ikzelf vind de heren dokkers op de West kust erger dan aan de Oostkant.
Hier aan deze kant (Brisbane, sydney, Melbourne) geen enkele last van hoe het vroeger was.
Natuurlijk wordt er op de veiligheid gelet en zijn de regels wel bekend.
Maar deze schepen zijn ook bekend en ze weten dat alles in orde is.
Darling Harbour gaat binnen kort dicht, maar dat was 6 jaar geleden al zo.
Project ontwikkelaars hebben er wel zin an...
Moeten appartementen komen van MINIMAAL 1 Miljoen Aussie = 600000 Euri's
En dan de nodige kantoor torens van 30-50 hoog.

Maar bij ons is het lekker weer, en de zon schijnt.
Nog niet echt om de hangmat weer voor gaats te halen, maar hij ligt klaar....

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 05 Dec 2006 09:42 UTC
Message-id: 305283646


Goede morgen

Na het laatste bericht van mij, hebben we het best wel druk gehad.
Na lossing in Melbourne door een flink windje naar BellBay gevaren.
Daar direct aan de kant en laden.
En dus alweer op zee met een prakkie lading voor Taiwan.

Mogen ook nog even Brisbane aandoen.
Die lading is voor Shanghai.

Dan komen Kerst en Oude en Nieuw dichterder bij.
Dus beginnnen we te rekenen waar we met die dagen zijn.
Mijn gok is Kerst lossen en laden in Shanghai
En Oud en Nieuw in Japan
En het verlof komt er dan ook aan.................

Misschien met de Voorjaar Reunie Thuis.
Wat en waar gaat dat dan gebeuren...????
Wordt het weer een Martiem uitstapje of toch
maar een weekendje op de hei met speurtocht en
Discussie over de zin van het bestaan.........

Groeten, vanuit een zonnig maar koud Aussie land
Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 04 Dec 2006 09:31 UTC

Goede morgen,

Weer is weer wat beterder.
De wind was vanmorgen gaan liggen en vanmiddag naar het Noorden gedraaid.
Nu dus wind mee. Niet dat we nu 20 knopen lopen.
Maar 14 is wel een goeie.
Halen het verlies van gister niet meer helemaal in, maar doen ons best.

Morgen zal het op de zuidkust nog wel even tekeer gaan..........
Het zonnnetje is weer terug, dus klagen doen we niet...........

Groeten, Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 30 Nov 2006 09:35 UTC
Message-id: 304496576

Goede morgen

Dacht dat het hier in Aussieland Zomer was.
Nou er staat hier een lekker windje.
 
ZuidWest 7-8 en dat is dus op de kop
Die wind komt van de zuidpool af.
niet dat tie dan koud is, maar al een tijdje onderweg.
Dus deining van een meter of wat (Ook zo'n 7-8, maar dan meters)

Niet leuk dus.
En het begon al toen de loods er 2 minuten af was.
Meer speed dan 7 knopen hebben we nog niet gezien.
Met dank aan het stampen, wordt wel alles weer eens opgeruimd en zeevast gezet.

Wat anders: In een vorige mail beloofde ik een foto van de loods heli.
Komt die heli aanvliegen, stopt me camera er mee.
Batterij leeg.
Had wel een paar mooie van NewCastle Town.
Het etablischement aan de linker kant op de pier nog bezocht met de agent.
Een lekkere steak zitten nuttigen.
Wel jammer van de agent dat het hem ook nog een parkeer boete koste van 77 Aussie's
( +/- 46 euri's) Dat is nog duurder dan de hele maaltijd voor 2

Groeten aan iedereen,
Smakelijke bak
Goede Stoom
Tot Horens, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 29 Nov 2006 09:49 UTC
Message-id: 304319146


Goede morgen,

Onderweg dus.
Gaat niet zo snel dan gedacht, maar toch vroeg bij de loods morgen.

Komt daar in Newcastle met een heli.
Zal proberen daar een foto van te maken.
Is wel om 5 uur maar misschien al licht.

Verder alles het gangetje..............

Groenten van Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 27 Nov 2006 09:25 UTC
Message-id: 303947691


Goeie morgen,

Zijn dus al weer vertrokken uit Brisbane.
Het hele weekend lossen en nu naar Newcastle. Dat is maar 36 uur hier
vandaan. Daar dan dinsdag lossen en weer weg
Woensdag in Sydney (is maar 5 uur varen)
En Vrijdag in Melbourne.
Een drukke week dus.

Zaterdag begon ook al druk
Na aankomst Vrijdagavond niemand aan boord, dus een rustige avond. Maar
toen om 07.00 Australian Maritime Safety Authority (Port State) Om 08.00
Quarantine Inspection. (Vuil en schoon check) Om 10.00 een vrachtwagen
met voeding (en bier) Om 13.00 douane die alles wilde zien (paspoorten,
bier enz) Dus pas om 14.00 een beetje rust. Was de zon nog wel lekker.
Dus even in de zon gezeten Na het eten van 17.30 even gebeld met het
thuisfront en nu dan een mailtje. Het is in Nederland dan wel 9 uur
vroeger, dus als jullie dit ontvangen, lig ik al weer te snurken.

Nu dus al weer aan het varen. Lekker met wind en stroom mee.
Gaan goed.......

Meer valt er niet te zueren............

Groenten van Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 26 Nov 2006 09:48 UTC
Message-id: 303807602

Goede morgen,
Op de laatste foto was de BBQ in Oprichting.

Op deze al in volle gang..........:-)))       :-)))
Verder geen mededelingen.........

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 21 Nov 2006 09:34 UTC
Message-id: 303028730

Goede morgen

Zie ik ineens dat jullie al 5 dagen niets van me gehoord hebben.
Nou hier alles OK.
Zijn weer op het zuidelijk halfrond en kust in zicht.
 
Gisteren een BBQ.
Het was prachtig weer, dus dan moet dan maar eens.
Even oefenen voor de kerst BBQ........

Foto is de voorbereiding.
Net voor zons ondergang alles klaar zetten en dan kan het feest beginnen.
Matrozen moesten gelijk nig even wat Karaokeen.

Vandaag wat wind op de kop, dus niet zoveel speed meer.
Wordt weer wat beter maar tot in Aussie land zal het wel blijven waaien.

Het schema met de kerst is er ook bijna.
Is wel te zien in de reisinfo (via Jos)

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 19 Nov 2006 09:30 UTC
Message-id: 302683277


Goede morgen,

Na vanmorgen nog  een flinke bui gehad te hebben is het vandaag verder
de eerste echte zonnige dag geweest.
Na 09.30 geen wolkje meer gezien.
Het is warm.
Onze Airco is wat mis mee, dus wordt er druk naar gezocht.
Komt wel koude lucht uit maar niet zoveel als eerder.
Want dat zou niet zo best zijn.
In het Zomerse Aussieland, zonder Airco......!!!

Matrozen zijn druk de opbouw aan het bijplekken.
En het is dan ook een drukte met de bikhamers op de trappen.
En dat klinkt zo fijn in je hutje.
Maar door het mooie weer, s'middags uitbuiken in de hangmat.
Is het lawaai veel minder.

Eigenlijk gaat het dus wel weer z'n gangetje.
Vanavond eens beginnen met de Pre-Arrival documenten
En dan morgen maar eens Ballast Spoelen.

Groeten, Jaco





Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 14 Nov 2006 09:36 UTC
Message-id: 301825206

Goede morgen,

Wat is dat winters weer hier.
Binnen ging het nog wel, maar eenmaal op zee is er niets meer aan.
Bewolkt, buien, Windje 5, maar het is wel 22 graden.
Bedompt vochtig dus.
En dan ook nog om 5 uur donker.
Dan de klok maar gauw een uur vooruit, zo je zeggen.
Is maar 1 uur klok verschil naar aussie toe.

Maar het weer wordt snel beterder.
Over 2 dagen zou het wind stil zijn en de temperatuur
Zal ook wel goed komen.
Het is daar immers zomer!!!
Volgend weekend zijn we al weer de evenaar over en zou het toch Prachtig moeten zijn.
Een BBQ is dan ook wel een leuke.!!!!

Groeten vanaf een slingerend bootje, Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 11 Nov 2006 09:31 UTC
Message-id: 200641601

Goede morgen,

Jullie hebben het allemaal, waarschijnlijk al gezien op de reis info.
Wij zijn tot Oud en Nieuw bezig.
De reis terug ook al bekend en daarna is het al weer 2007

Wordt het toch weer tijd om aan de overdracht te gaaan beginnen.
Nog 1 1/2 maand.

Japan is wel lekker weer, maar en koud windje.
Even aan dek gaat wel, maar in de zon en uit de wind blijven.

Maar weer snel naar het zomerse Aussieland toe!!!!!!

Groeten Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 09 Nov 2006 09:29 UTC
Message-id: 200297711


Goede morgen,

Nou, nu een echt stormpje.
Hoe harder het gaat waaien hoe minder vaart.
Dat Klink logisch, maar de wind komt van achter.
Dat klinkt weer niet logisch, maar het is wel zo.
De zeeen zijn hoog, het water waait uit zee.
Dat vlakt de golven weer wat af........(??)
Inderdaad de golven worden minder, maar het blijft flink waaien.

Komen steeds dichter bij de kust, en later beschutting van Tokio Bay.
Hoop dat de wind niet echt naar het zuiden draait, want dan staat het recht de baai in.
En is het echt niet leuk meer.

Yokohama: waar velen jaren (300 ??) geleden al Hollanders kwamen.
Heette dat Shogun, Die serie????
Met stuurman San en Bootsman San en die stuurman regelde alles en had zelfs verkering
Of ben ik nu helemaal mis...........

De Groenten van Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 07 Nov 2006 09:25 UTC
Message-id: 301446591

Goede morgen,

Het is dan wel bijna winter hier, maar vanmiddag toch nog even aan dek een versnapering gedaan.
Prachtig weer, dus.
Geen wind, Zon.
Alleen lopen we niet zo.

Had gehoopt op een  vrije avond in Japan.
Maar op een reis van 77 uur 5 uur inlopen is eigenlijk bijvoorbaad onbegonnnen werk.
Maar ja, ti=och maar een ZEEER scherpe ETA geven.
Het mag dus niet zo zijn.
Had van begin af aan eigenlijk al niet durven hopen.
Dan maar weer avond- en vroege ochtend werk

Nog lekker winderig in Nederland????

Prettig weekend, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 04 Nov 2006 09:29 UTC
Message-id: 300993895

Goede morgen,

Nou dat ook weer gehad.
Blijft leuk die Chinezen.........

Maar van organizeren hebben ze nog nooit gehoord............

Dan naar Japan toe.
Dat is wat anders.

Prettig weekend, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 02 Nov 2006 09:31 UTC
Message-id: 300656784

Goede morgen,

DRUK, Druk, Druk

Zie reis schema.

Druk
Dus nu even niet.......

Groeten Jaco

ACHTERGRACHT

Haven Land Aankomst Vertrek
Xingang China 30-oct-2006 31-oct-2006
Dalian China 01-nov-2006 02-nov-2006
Kobe Japan 05-nov-2006 07-nov-2006
Yokohama Japan 08-nov-2006 11-nov-2006
Brisbane Australia 24-nov-2006 25-nov-2006
Newcastle NSW Australia 26-nov-2006 27-nov-2006
Sydney NSW Australia 27-nov-2006 28-nov-2006
Melbourne Australia 30-nov-2006 02-dec-2006

Goede morgen

Koud He   !!!!

Hoe koud is het dan ????
Nou ter veduidelijking een diagrammetje.
Alles onder het gemiddelde is natuurlijk niet goed.
Maar wat meertelt is de dalende lijn die er in zit.
Hoe sterker er gedaald wordt, hoe kouder het voelt.
En die daling zit er de laatste dag goed in.............
Op de zuidkust van Aussieland een dippie van en naar Melbourne toe, maar dat ging nog.
Maar nu gaat het njet meer goedkomen...........??
Ben bang dat het minimum van 12° gaat sneuvelen.

Voor alle duidelijkheid; Het gaat om de temperaturen van 00.00 en 12.00 uit het zeejournaal.
In de diverse havens was het regelmatig warmer dan het Max van 33° C

Hoop dat jullie nu duidelijk is hoe wij afzien.........
1) De hangmat is opgevouwen.
2) Voor het eten is de versnapering aan dek al verhuisd naar een hut.
3) De korte broeken gaan in de was, en in de kast.
4) De overhemden met lange mouwen worden gestreken en klaar gelegd.
5) Zeil over de winch, ivm Icing ???
6) Nog even checken waar de aftap plug van de dekwas zit
7) O Ja, de langebroeken aan doen.....
8) Hopen op de kerst in Noord Aussieland.........

Trouwens, HOE IS HET WEER IN NEDERLAND ????????????

Groeten uit een winters China......, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 29 Oct 2006 09:33 UTC
Message-id: 399907037


Goede morgen,

Nu komt het bootje weer op gang.
Een soort van eindsprintje.
Komen nu veel later aan, was daar al aan gewend
En nu weer die snelheid.
Ja, stroom meer, Geen wind en het water is ook veel kouder.
Dus de Techinische afdeling kan er ook weer een klappie bij doen.

Buitenlucht is ook ineens een graadje minder.
Was het om middernacht nog 21, nu nog steeds.
Dat gaat in de hangmat nog wel, maar moet je toch in de volle zon liggen.
En dat wil na half 4 al niet meer.
Komt de zon heel laag en wordt het tobben met de kou.

Opbergen die hangmat.
Volgens de Pilots zou het in Oktober 16 graden zijn in Xingang.
Niet echt meer korte broeken en hangmat temperatuur.

Groenten van Jaco





Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 28 Oct 2006 09:31 UTC
Message-id: 399742427

Goede morgen,

Gaat weer een stuk beterder, met het slingeren dan.
Ik bedoel dus dat het niet zoveel meer slingerd.
Maar snelheid zit er nog steeds niet in.
Komen we een beetje later aan.......

We komen er wel..............

Er gebeurd deze dagen hier niet zoveel.
Niet zoveel scheepvaart, niet zoveel wal
En het werk en leven aan boord gaat de gewone gang.

Groeten, Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 26 Oct 2006 09:32 UTC
Message-id: 399399895

Goede Morgen,

Nou we zijn weer in dat stukje zee aangekomen waar je altijd zo veel slingered.
Hier, waar de wind en zee ook anders zijn, is het altijd lekker rollen met die boot.
Snap eigenlijk dan niet waarom we het hier niet ontwijken.
Is best een groot stuk, denk ik.
Dus ontwijken zou veel omvaren betekenen.
Denk als we 10 dagen omvaren we nog niet genoeg zijn uitgeweken.................

Maar ik kwam wel aan boord voor de rust.
Dus slingeren en buiswater overnemen is niet de bedoeling.


Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 25 Oct 2006 09:46 UTC
Message-id: 399217576

Goede morgen,

Hebben nu wat gemaakt.
Kunnen we schepen enz mee "weg klikken"

Gewoon een defecte computermuis op het console
En een muis aanwijzing op het raam.
Breng het weg te klikken object naar de aanwijzer.
(Breng Uw oog in lijn met Cursor en Object)
Klik Links en weg.is tie...............

Werkt met Schepen, Vliegtuigen, Vuurtorens, Boeien
Noem maar op...............

(!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????)

groeten Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 23 Oct 2006 09:29 UTC
Message-id: 398865495

Goede morgen,

Met wie varen we die boot nou van Hot naar Her en weer terug........

Een fototje van de hele ploeg.
Vlnr zittend:
3e Mach, 2e strm, Matroos Alfred, Bootsman, Matroos Johnny, 3e strm, Reisleider
vlnr Staand:
Kok, Leerling MK, Matroos Rod, Matroos Ray, 1e Mach, 1e strm, 2e Mach.

Hebben deze foto gemaakt als aandenken voor onze indonesische vissers 2 week geleden.
Waren ze heel blij mee.

Groeten, Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 22 Oct 2006 02:53 UTC
Message-id: 398706466


Goede morgen,

Nog steeds lekker weer hier.

Het is zo een mooi weder dat onze Machinisten ook aan dek Bezig zijn.
Nou dat wil natuurlijk wel wat zeggen.
Beneden is het nog heet, en aan dek staat een lekker verkoelend windje.
Is denk ik een fenomeen dat stamt uit de tijd van de eerste motoren.
Kwamen steeds aan dek. Misschien wat minder in de moderne tijd met Airco in de ECR
(Engine Control Room), maar hier nog altijd in stijl bewaard gebleven.
Traditie moet er een beetje zijn, op de vloot.

Enige nadeel is dat ze dan ook aan dek weer met olie moeten spelen.
IS het geen olie dan wel vet.
Laat ze een kwast pakken, en wat gaan verven.
Of moet dat schilderen zijn.
Ik denk dat het verven is..........

De Groenten Van Jaco






Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 20 Oct 2006 09:29 UTC
Message-id: 398475905

Goede morgen,

Zijn dus weer op zee.
Het is nog prachtig weder.
Niks Slingeren en een lekker temperatuurtje.
Was in Aussie land toch wel een beetje te heet.
Vandaag 30 graden, dus een stuk beter dan de 40 van Gisteren.

Zijn morgen ochtend al weer bij oost Timor.

Verder eigenlijk weing te zeuren.

Groenten van Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 19 Oct 2006 09:27 UTC
Message-id: 398284265

Goede morgen,

Laden gaat hier gestaag door.
Behalve in de nacht.
Dan lopen de matrozen natuurlijk wel wacht door, vooral ivm het tij van 7-8 mtr
Hebben ze wel nog even tijd voor een tekening op de Kaai.
Is zeker  mooier dan al dat gekalk op een stuk hout.
Normaal zijn het maar wat schuttingwoorden op een plank.
Deze is wel mooi geworden.
En het lijkt ook nog ergens op.

Vertrekken zeer binnen kort naar China toe.

Groeten, Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 18 Oct 2006 07:03 UTC
Message-id: 398062347

Goede morgen,

Vanmiddag in het durp wat kleine inkopen wezen doen.
Kok had niet veel meer.
Dus een Noodransoen moeten aanleggen.
Is best wel alles te krijgen, maar zeer beperkt.
Een durp van 500 inwoners heeft maar 40 kilo rijst in de schappen liggen.
en dat was nou net wat de kok wilde hebben.
Dan is 32 toch ook genoeg voor het schip

Dus niet de hele winkel leeg gekocht, en genoeg over gelaten voor de locals.

Vanavond maar weer even een kouwe klets halen.
Het bier zit immers aan boord achter zegel!!!!!

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 17 Oct 2006 09:30 UTC
Message-id: 397910663

Goede morgen,

Laden in het vreselijk warme Wyndham
Wat is dat hier heet.
Zaterdag nog even naar de plaatselijke Hereca geweest.
Is nie veel, maar ze verkopen er potjes.
We kregen het fust niet leeg !!!
Is echt niet veel dat durp.

Onze reddings actie van vorige week  staat ook in het
Daily Shipping News van Piet Sinke.
Kopie via kantoor aan boord ontvangen.

Behalve de warmte is er hier niet veel te melden.
Lekker onder de Aircoblaas in je hut blijven.

Groeten, Jaco

Kijken op:

http://20six.nl/jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 16 Oct 2006 09:33 UTC
Message-id: 397720707

Goede morgen

Zonder verder commentaar de bijlage uit een Dampier plaatselijk krantje.
Oplage 7805, Elke Woensdag.

Stukje uit de Telegraaf ook aan boord met Mail ontvangen.
Alleen zijn we niet geweest en gaan we niet naar Timor toe.
Mannen zijn aan wal gezet in Dampier, zoals uit stukje Australische krant blijkt.

Dan vraag je je af hoe De Telegraaf aan dat Stukje komt.
Het is niet echt een landelijke krant.
Zou er een zoek machine het internet afzoeken naar alles wat maar met
Nederlanders te maken heeft, en dan zoeken in alle kranten van de wereld
????

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 14 Oct 2006 09:36 UTC
Message-id: 397471149

Hier het verslag wat op vrijdag de dertiende in sommige afleveringen van de telegraaf staat van Ton Pekel uit Elburg.

In Haarlem en Purmerend stond het niet in de telegraaf, vandaar...

Nederlanders redden schipbreukelingen

door Coen Springelkamp

AMSTERDAM, vrijdag
Het Nederlandse vrachtschip Achtergracht heeft afgelopen week vier Indonesische schipbreukelingen uit de Indische Oceaan gered. Door motorpech dreven de mannen dagenlang stuurloos rond in een piepklein bootje tussen Timor en Australië. Ze wisten zich in leven te houden door het eten van haaienvinnen.
Een patrouillevliegtuig van de Australische kustwacht spotte de schipbreukelingen op ongeveer 275 kilometer voor de kust van Australië. Door woest met een jerrycan te zwaaien, lukte het de mannen de aandacht te trekken. De kustwacht vroeg het in de buurt varende vrachtschip Achtergracht de mannen op te pikken. De Nederlanders waren met een lading wagons onderweg naar de Australische havenplaats Dampier.
Circa drie uur varen na de alarmering ontdekte kapitein Jaco Rosbach het piepkleine houten bootje. Het was amper zes meter lang en leek op een soort kano. Ik zou er de Amstel nog niet mee opgaan, aldus Rosbach. Hij bood de mannen direct een tuinslang met vers drinkwater aan en probeerde hen over te halen aan boord te komen. De mannen weigerden in eerste instantie.
Rosbach: „Ze waren zo uitgeput dat ze nergens op reageerden. Ze dreven al een week stuurloos rond op de Indische Oceaan. Ze hadden zich in leven gehouden met haaienvinnen.” Volgens Rosbach was het de vissers niet gelukt hun motor weer aan de praat te krijgen. „Het was een hopeloze zaak. Toen we ze ontdekten, lag de hele motor uit elkaar.”
Na het lossen van de lading in Australië heeft de Achtergracht de vissers tijdens een tussenstop in Timor weer afgezet.

Tekst bij foto:
Kapitein Rosbach (l.) ontvangt een gedenkteken namens de Australische kustwacht. Kleine foto: Het dobberende vissersbootje

 

Goede morgen,
Net een telefonisch interview gedaan met "De Telegraaf"
Ging over de redding van die visser mannen.
Komt in de krant van Vrijdag  13de (!!!)

Prettig weekend, Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 12 Oct 2006 13:00 UTC
Message-id: 397169451

Goede morgen

Gisteren zulk prachtig weder dat het tijd was voor een lapzalf beurt.
Voor de Machinisten, Radio Off. en andere niet zeelieden onder de lezers:
Dat is het in het vet zetten van de kraandraden.
(een Lap met Draden Zalf smeren.???...)
Niet zo'n eenvoudige klus als je ziet hoe hoog dat die kraan is.
Dus alleen bij mooi weder en niet slingerend schip.

Bijlage een foto van een eenzame filippijn lopend over de kraan draad.
Heeft een veiligheids riem om die aan de draad vast zit.
Z'n enige bescherming tussen hoog en laag.........
Dan als extratje wat lappen rond zijn veiligheids schoenen, tegen uitglijden.
Meestal met blote handen het speciale dunne vet op de draden smeren.
De gedragen overal is meestal al een oudje, want nu word tie nooit meer schoon.
Zijn altijd wel leuke foto's zo op die hoogte.

Groenten van Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 12 Oct 2006 09:32 UTC
Message-id: 397136914

Goede morgen,

Jullie wilde toch ook foto's van het eten en de bemanning.
Nou hier een foto met allebei.

De een zei tegen de ander: Lekker he, ik moet er van Kwijlen.
Waarop de ander z'n mond schoon veegt.
Most voor de foto voor de tweede keer, dus de echte spontaniteit is er een beetje af.
Rod vond 2 keer een schonen mond weer wat overdreven.

Zo maak je nog eens wat mee op die boot............

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 11 Oct 2006 09:30 UTC
Message-id: 396955150

Goede morgen,

Even niets van me gehoord.
Na dat vissersbootje gingen we dus naar Dampier.
Daar inmiddels weer weg.
Vissers werden opgewacht door diverse Authoriteiten en netjes de wal opgebracht.
Was achter de schermen al van alles onderzocht, en terug naar huis was geen probleem voor hun.
Nog een journalist aan boord van de West Australia Journal.
En de haven meester met een gedenkbordje voor het gezag.
Bordje was: "In appreciation for saving lives at sea"

Verder is het nog steeds zomers hier.
30 graden in de schaduw en geen wind, Geen deining,
Lekkkerrrr.....

Verder niets te liegen,

Groenten van Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 10 Oct 2006 09:31 UTC
Message-id: 396779919

Goede morgen,

Om een indruk te krijgen van wat voor Vissers schip het was......
Zeevarende en Oud zeevarenden kennen ze wel, die kano's met een 1 cilinder motor.
En als er dan een cilinder mee ophoud....
Heb je niets meer.
Moet je die mensen met een Zakje rijst en wat water weer een duwtje geven.....
Denk het niet.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 05 Oct 2006 09:31 UTC
Message-id: 396034719

Goede morgen,

Nog steeds onderweg in prachtig weer.
Gisteren nog een spannende middag gehad.
Kregen tegen 12.00 een bericht van de Australische kustwacht dat er een
Indonesische visserman, zonder Brandstof en water zou drijven.
Wij erheen.
Waren tegen 15.00 daar.
Blijkt het een kano, met een geheel gedemonteerde motor.
Lag een kop af en miste een klep in die kop.
Mannen hadden de hele motor van de fundatie weten te schroeven.
Waren 24 Sept van West Timor vertrokken om te gaan vissen.
2 dagen later was de motor er mee gestopt.
En nu dus al weer 8 dagen aan het drijven.
Dan kom je toch een keer in Australische wateren, en werden ze dus
gezien door een vliegtuig van de kustwacht.
Kan je ze wel eten, water en diesel geven, maar wat hebben ze daar aan.
Boot had wel een zeiltje, maar er stond helemaal geen wind.
Dan is 165 mijl naar de eerste wal best een heel end.
Na kort beraad bij iedereen aan boord besloten de mannen (20-26 jaar)
aan boord te nemen, en de kano te laten gaan.
Na een kleine maaltijd en een nacht slaap (19.00 lagen ze al in dromenland)
Zagen ze er vanmorgen een stuk beter uit.
Enige wat ze bij hebben zijn de kleren die ze aan hebben. 2 van de 4 hebben schoenen aan.
Enige "handbagage" is een mobiel GPS apparaatje, met een waypoint op de kust van West Timor.

Gaan ze in Dampier aan wal geven.

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 04 Oct 2006 09:32 UTC
Message-id: 395858312


Goede morgen,

Allemaal weer wat beter ???
Na een wild Reunie weekend, weer vrolijk aan de slag ???
Het eerste (en laatste) biertje is nooit echt lekker.
Aan het weer zal het niet gelegen hebben !!!!!
En wie is de Kampioen Gooi-Lijn Gooien ???!!!

Klein stukje uit het Wereld Omroep nieuws:
*******************************************************
From: RNW Int Nieuws
Sent: 2 Oktober 2006 09:01
To: master@vessel.com
Subject: RNW Internationaal Nieuws, 01 oktober 2006

Deze editie is gepubliceerd op:
zondag 1 oktober 2006 20:40 UTC

** Reunie zeelieden geeft overlast in Zeeland
Een reunie van oud zeevarende heeft zaterdag in Middelburg  voor overlast gezorgd.
Na een boottocht op het Veerse Meer waren de vrienden, in danige staat,
op een kade langs het Kanaal door Walcheren, begonnen met een Werp-Lijn wedstrijd.
De bedoeling was zo ver mogelijk een lijn, met daaraan een stalen bal, te gooien.
Door de alcoholische versnaperingen eerder op de middag lukte dat gooien niet zo meer.
Daardoor kwamen bal en lijn regelmatig op straat terecht, waardoor
automobilisten er hinder van ondervonden. Een van de bestuurders deed aangifte van vernieling van zijn voertuig.
Hij had de stalen bal op het dak van zijn auto gekregen.
Ook werd door omwonende van de wedstrijd geklaagd over geluidsoverlast
van juichend publiek en lallende mannen. Na onderzoek van de politie
bleek het mee te vallen, maar uit voorzorg werd wel een groep ME'ers dezaterdag avond en -nacht paraat gehouden.
De vrienden groep zijn de stad uit begeleid naar Vlissingen, waar zij in
een hotel overnachtte. Het bleef nog lang onrustig in de stad.
De zeevarende hielden hun half jaarlijkse reunie. Het evenement werd
meestal in de Randstad gehouden, maar door de grotere belangsstelling, werd dit keer uitgeweken naar Zeeland.
Een volgende reunie staat gepland voor het voorjaar, op een nog onbekende plaats.
Een woordvoerder zei voor komende reunie Zeeland zeker niet uit te sluiten.
*********************************************************************


Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 02 Oct 2006 09:40 UTC
Message-id: 395497776

Goede morgen,

Het belangrijkste van het ver gooien met een hieuwlijn is de voorbereiding.
De lijn goed opschieten. (oprollen)
Dat wil zoveel zeggen als Mooi.
Geen rare kinken, geen kluwe touw.
Nee, een mooi lijntje hou je in je vingers over.
Ja, lijn in je vingers, zo nauw komt het.........

En als u dan toch VER gooit, is het vast zetten van de lijn ook wel van belang.
Denk dat jullie aan de wal gaan gooien, ivm het meten van afstand, dus
nu weer minder van belang. Heb nog nooit gezien dat er zo ver gegooid
werd dat de lijn "op" was, maar je weet niet hoe koeien en hazen achter
elkaar aan zitten. (Of hoe was die ook al weer???)

Misschien wat laat voor een cursus, maar doe er uw voordeel mee, Dames,
Heren en Machinisten deelnemers!!!!!

Prettig, zonnig, smakelijke mossel en vaar-plezierig weekend.........
Groeten, Jaco


Goede middag,

Nog een deel van de cursus.........
Let vooral op het voeten werk
En de Hand beweging.............

Groeten, Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 28 Sep 2006 13:05 UTC
Message-id: 394956203




Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 28 Sep 2006 09:38 UTC
Message-id: 394926652

Goede morgen,

Bijna weer Reunie weekend !!!
Gaat dat WK Hieuwlijn Gooien nog door??
Willen Jullie een foto van Hoe het moet ???
Als jullie op het Veerse meer varen zitten wij in Het Barrier Reef.
Ook veel natuur en best mooi, Maar dan anders!!!!!!

Had het van de week over een stormpje voor aankomst in Melbourne.
Was prachtig op de barograaf te zien.
Let wel dat de barograaf 20 mb afwijkt.
Werkelijk druk is dus 20 lager
Toen de barometer plotseling steeg, leek het in m'n hut wel of er eenhelicopter naast het schip vloog. 

Binnen 2 minuten van wind 2 van achter, naar 8 vooruit.

Ga U foto toekomen van een Hieuwlijn !!!!

Groeten, JAco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 27 Sep 2006 09:42 UTC
Message-id: 394757335


Goede morgen,

Is echt nog lang geen zomer hier, Down Under.
Weer een windje op de kop.
En naar het Noorden toe staat ook de stroom op de kop.
Dan hebben we op school geleerd dat er altijd een "Neer" langs de wal loopt.
(Voor de niet nautisch geleerde (en machinisten) onder de lezers:
Dat een stroom die net andersom loopt.
Dus dicht langs de kust varen, levert een stroompje mee op.

Dus proberen we dat dan maar.
Komen we nog een beetje op tijd aan!!!!
De wind zou gaan liggen volgens de berichten van Meteo Brisbane
Meteo Sydney en Meteo Darwin zijn het daar  mee eens.
Kan met wind stilte ook helemaal instemmen.
Komen hier voor de zomer, dus niet van die Noord Atlantische toestanden met wind en zeegang !!!!

Verder gaat alles goed!!!
Groeten, Jaco





Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 24 Sep 2006 09:42 UTC
Message-id: 394269082

Goede morgen,
Uit het zonnige Melbourne.
Gister met Voor en Achter was het koud.
Vandaag is het heerlijk, zelf een beetje warm.

Ligt zo'n voor Russen gebouwd L-Type schip achter ons.
Zijn wel wat kleine verschillen met een Spliethoff L, maar niet veel.
Potdeksel hebben ze daar niet. Is een open railingwerk.

Wat valt er verder nog te melden  ????
Niet zoveel  !!!

Prettig weekend, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 21 Sep 2006 09:37 UTC
Message-id: 393843284

 

Goede morgen,

Hadden het over Sydney.
Heb net voor vertrek nog een fototje gamaakt van de kade.
Spreekt voor zich.
Mooi vreselijk dicht bij de stad.
Onze philippijnse vrienden moesten nog even naar de stad.
Heet dat Kings Cross, of ben ik verkeerd ???

Stond nog een flink stormpje aan de zuid kust.
Vanmorgen 07.00 liepen we nog 6 knopen.
Maar om 12.00 was dat alweer 12
Daar kan je geen ETA's tegen maken.
Het knapte dus flink op.

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 20 Sep 2006 11:26 UTC
Message-id: 393681040


Goede morgen,

Zijn dus alweer weg uit Sydney.
Het marathon weekend daar ....
Lukte niet meer om mee te doen.
Kwam de agent te laat met de mededeling, dus was de inschrijving al gesloten............
Jammer

Nog steeds mooi weer, nu ik dit schrijf.
Maar er komt een heel vies vuiltje aan.
Zou binnen een paar uur van Nu NoordOost 2 en gladde zee
Moeten veranderen in West 8 met 3 mtr Deining.
En dat is, natuurlijk, op de kop.

Gaan het vannacht beleven.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 19 Sep 2006 09:33 UTC
Message-id: 393472459

Goede morgen,

Zijn dus aangekomen. In Sydney.
Vanmiddag even de wal op geweest.
Is het Sydney Marathon.
Het meeste was al over, maar nog wel druk in de stad.
Winkel centrum is zo'n 15 minuten lopen van het schip.
Dus liggen eigenlijk midden in de stad.

Hoe dicht bij.....????
Nou dat illustreerd het plaatje wel......
Het beroemde Opera House is daar Zuid Oost van de brug, het rode cirkeltje
Het schip ligt dus waar de Rode ovaal is ingetekend.

Toen we hier gisteren binnen kwamen lag ook het cruise schip "The World" hier.
Hebben velen van jullie vast wel eens van gehoord. Vreselijk luxieus en dus Vreselijk duur.
Gaat hier het praatje dat een hutje kopen 15 Miljoen Dollar kost...........
Voor 5 miljoen Dollar mag  je meedoen in de passagiers vereniging, maar heb je nog geen slaapplaats!!!!!!

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 17 Sep 2006 09:43 UTC
Message-id: 393134076


Goede morgen,

Snelheid werd dus minder. Op gegeven moment niet meer dan een klein 5 je.
Maar vandaag is het weer een stuk beter.
De wind is weer afgenomen tot een aangename 2 en de deining is ook een end weg
Gaan langs de kust, dus nu stroom mee en lopen weer 14
Halen we nog wat in, na 2 nachten Stampen en Veel deining op de kop

De zon is er nog wel, maar met 21 °C is  het niet meer zo lekker om in de hangmat te slapen.
Liggen wil nog wel, maar met een windje wordt je steeds wakker.............
Dan maar een beokje lezen en nog een beetje Vitamine D produceren..........

Morgen zal het nog wel kouder worden.
De pilot geeft aan dat het in September in Sydney maad 16°C zou zijn...BRRR
Maar de zomer moet nog komen.
En volgende week varen we weer naar het noorden toe...!!!
De zon tegemoet.
In China in Oktober maar beter de hangmat weer in de kast.

Prettig weekend, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 15 Sep 2006 09:35 UTC
Message-id: 392856592

Goede morgen,
Vandaag zijn de kuilen heel diep.
Vanmorgen ging het nog wel, liepen nog 11 mijl
Maar na 12.00 is het hard minder geworden......
Nu moet er echt wat aan het wegdek gedaan worden.
Maar geen wegwerker in zicht.
Zou je toch gewoon max snelheid mogen gaan.???
Nu meer dan een klein 8je zit er nie in.........
Maar morgen is alles beter.
Ja, net als dat gras bij de buurman zeker..............

Nog een laatste uit dat boek:
Hoe meer het nautische vaarproces door ondirecte waarnemingen en
uitsluitend op basis van een informatiemodel van de werkelijkhied moet
worden bepaald, des te meer nemen de eisen toe die gesteld worden aan de
uiteenlopende kennis van de effectieve structuren van dit proces.

Dat is niet mis he......
Lees nog maar eens over......

Groeten Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 13 Sep 2006 09:36 UTC
Message-id: 392503943

Goede morgen,

Eerste even voor Erik: (de afgeloste 2e Machinees)
Alles gaat goed. Sinds jou vertrek niets stuk gegaan, of je moet de dek
lucht compressor meerekenen. Maar die doet het ook weer..............
Niet dat we geen tijd voor een mailtje hebben, maar hebben je mail adres gewoon niet..........

Het begint te waaien uit het zuiden.
Morgen zal het nog wat meer waaien.
Dat komt de ETA niet ten goede en zal een heerlijk avondje in Sydney kosten.
De zondag is dus voor Sydney.
Dan zijn we over een week in Melbourne.

Nog een stukje van Felicitas Hoppe:
Een mede passagier maakt een lijst met klachten:
De lijst was eindeloos. Hij begon met een klacht over de verdwijning van
de kaartenkoning, vervolgens met de beschrijving van een te smal bed in
de hut, waarin volgens de prospectus ruimte voor twee was, dan het
klapperen van de kruk achter het douchegordijn en het onverklaarbare
gegeven dat het water in de wastafel, sinds ze hem gedoopt hadden,
andersom wegliep.  ......Wat de dames aan boord betreft, is sprake van
een tekort, het water in het te kleine zwembad is even smerig als de
zee, en bij het zwemmen hoor je het lawaai van de wasmachines aan de
overkant, en ernaast de bevelende stem van de officier achter de tafeltennistafel.
Het meest echter hinderde hem het volgende: Hoewel hij zijn horloge
steeds achteruit- en nooit vooruitgezet had, was plotseling tussen de
honderdvijftigste graad oosterlengte en zeventiende graad zuiderbreedte,
vlak voor de internationale datumlijn, een complete dag uit de kalender
verdwenen, een dag waarvoor hij vooruit betaald had.

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 12 Sep 2006 09:31 UTC
Message-id: 392343060


Goede morgen,
Nu komt het laatste staartje van de zuidelijke winter ons tegemoet.
Het waait 5 a 6 en natuurlijk op de kop.
Dan is de vaart ook gelijk weg.
Lopen nog 10 a 10 1/2 mijl
Dat schiet dus nie op........
En het wordt nog slechter.........

Nog een stuk uit Pigafetta van Felicitas Hoppe:
(Laden in  Suez Kanaal) Toen tegen de avond de wind draaide waagden de
eerste handelaars zich aan dek. Ze droegen vanaf de kade grote kisten
over de loopplank, om buiten op het achterschip en binnen op de gangen
tussen de kamertjes van de matrozen, op de trappen, in de messroom en
voor de hutten van de Betalende Gasten hun koopwaar aan te bieden.
Ik stond verbaast in de deuropening en zag voor het eerst met eigen ogen
wat zich in de containers verbergt: vishaken, aas en hengels, hoeden en
paraplu's, schoenen, vruchten en films, laarzen en veters van twee meter
lengte. Messen, schalen en spiegels, fraai gevoerde Engelse jasjes,
bijbels en overlevingspakken, duikbrillen, sjaaltjes en waaiers,
rubberbootjes en amuletten en kleine dwergen van goedkoop zwart gummie.
Vissen, gebitten en oorringen, gouden kettingen, stukken zeep en
camera's, verrekijkers en scheerlotion, maskers en chocolade, taxfree
drank en  sigaretten en kaartspelen die uitsluitend uit azen bestaan.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 11 Sep 2006 09:41 UTC
Message-id: 392174567


Goede morgen,
Het begint echt voorjaar weer te worden.
Veel wolken beweging, af en toe een bui.
Aan de wal veel buien. De bergen hier zijn helemaal in de wolken.
Oude Vulkanen, tot 1300 mtr, hoog helemaal in de clouds.

Nog een stuk uit Pigafetta van Felicitas Hoppe:
Vlak achter de  woestijn, en na de eeuwigheid, komen dan de loodsen van
het SuezKanaal, en dat zijn de mooiste van allemaal. Ze dragen witte
broeken en witte overhemden onder witte petten met gouden rand en
hooggehakte schoenen als danseressen. Zij zijn de trots van dit oude
kanaal, kwetsbaar, omkoopbaar en met geen sigaretten te betalen.............
............de loodsen hebben stemmen, die 's middags om 12 uur, wanneer
ze onverhoeds de scheepsvlaggen uit de rekken trokken en als
gebedskleedjes op de brug uitspreiden, echt tot hun recht kwamen. Voor
die tijd gaven ze geen kik en verroerden ze geen vin, en het schip
schoot niet op, geen meter, niet één mijl. Maar zodra ze hun gebeden
hadden beeindigd, stonden ze op, streken hun kleding glad en dompelden
hun armen tot aan de ellebogen in de kisten die tot aan de rand gevuld
waren met sloffen sigaretten van Amerikaanse herkomst, en eindelijk
zette het schip zich langzaam in beweging, terwijl in de verte, van de
torens van de stad, de Aida-trompetten schalden.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 10 Sep 2006 09:41 UTC
Message-id: 392014125

Goede morgen,

Vanmorgen 08.00 L de evenaar gehad.
En tegen 12.00 begon het te regenen.
Dan maar niet uitbuiken in de hangmat.
Maar toch zonde.......
Komt nog wat wind aan (Bft 5) op de kop
Het is dan ook pas voorjaar hier.

Matrozen hebben lekker flink kunnen verven.
Dan een buitje er overheen om uit te harden.
Maandag zien we  wel weer wat het weer is.
Blijft het regenen dan doen we toch een BrandRol

Was begonnen met een boek over een passagier op een container schip.
(Pigafetta van Felicitas Hoppe)
Ze beschrijft heel kort en krachtig veel scheepsdingetjes.
Deze over slecht weer en eten:
"Toch zijn de regels eenvoudig en snel te leren.
Bij slecht weer minder soep in de borden, bij nog slechter weer helemaal geen soep.
Koffie, thee, water, maar tot de helft inschenken en altijd pauze tussen
twee golven benutten om op te schieten. In geval van twijfel eten in
plaats van spreken, en steeds een hand op de rand van de tafel. Je moet
je vertuien, verankeren, inhaken, net als de deuren en schuifladen aan
boord. Vroeger brachten we nog soep met de lepel naar de mond, en niet
de mond naar de soep. Dat is nu voorbij"

Prettig weekend, Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Sat, 09 Sep 2006 09:30 UTC
Message-id: 391889042

Goede morgen,

Wat is dat hier een Prachtig weer, weer.
De hele dag de zon. Geen wind.
Geen deining meer. Op de horizon een wolkje.
Zullen nog wel een buitje krijgen rond de evenaar.
Goed voor het stof  en de boeren!!!!

Over die Hoge deining.
Was echt niet normaal.
Op een foto wil dat niet of je moet een schip in die golven kunnen fotograferen.
Heb eens een foto gezien van een leeg schip in van die Hoge deining.
Kwam de kop helemaal uit  het water.
Moet je al met veel trim varen en de foto met een vliegtuig maken.
En de deining is zoooooo laaaaaang.
Moeilijk op een foto!!!
(komt in het sterke verhalen hoekje te staan)

Lopen dus als een trein.
Lekker nog wat ballast uit laten pompen.
Speed ging ook gelijk nog 4/10 omhoog.

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 06 Sep 2006 09:30 UTC
Message-id: 391368774

 

Goede morgen,

Liggen weer op koers naar Aussie.
Waren andere koers gaan varen om Orkaan Ioke te ontwijken.
Vanmorgen draaide de wind en kwam er een HOGE deining
Dan is het ook HOOG. Wel +/- 10 mtr
Is dan ook wel lang, rond de 100 meter
Wel een mooi gezicht die hoge golven zien komen aan rollen.
En, zoals iedereen weet is de 7e golf de hoogste.
Hoe zit het dan met de 49ste (7e van de 7e serie)????
Die moet wel enorm zijn.

Als bijlage dus het weer plaatje van vanmorgen.
Japan krijgt niet veel van deze orkaan te zien.

Wij gaan ook weer door in de zon met zacht windje en de hangmat in de mast.
De zon komt steeds hoger, dus hand voor je ... anders verbrand tie

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 04 Sep 2006 09:29 UTC
Message-id: 391018541

Goede morgen,

Bijna einde van een "druk" weekend!!!
Gisteren vertrokken uit Yokohama.
Eerst maar eens een flink eind om de zuid om Orkaan Ioko te ontwijken.
Nu prachtig weer. Het waait Bfr 1-2, met deining van 2 mtr uit het zuiden.
Denk zo ongeveer 3 dagen om de zuid te gaan en dan Langzaam weer naar de originele route toe.
Dan zijn we net boven Papua weer op de oorspronkelijke koers.
In mijlen kan het niet veel schelen.

De zon was vanmiddag weer lekker. Niet TE warm, en af en toe een klein wolkje.
Dus verbranden doe je zo wel.
En met de aangename temperatuur valk je zo in slaap, op de deining.

Groeten en morgen weer allemaal met veel zin aan de arbeid,
Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 03 Sep 2006 09:28 UTC
Message-id: 390884241

Goede morgen,

Ligt hier in Yokohama een schip achter ons.......
Wat een BAK. (Grand Mercury,  Roepnaam: HOOC)
Weet dat sommige mensen dit Mooi vinden
Maar ik vind het niks.
Verder kan ik niets van dat schip vinden.
Vind er zelf wel wat van....... LELIJK.

Die laden ook nog door in de regen...........
Het valt met bakken uit de lucht.

Groeten, Jaco




Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 01 Sep 2006 04:42 UTC
Message-id: 390585726

Goede morgen,
Wat valt er nog te melden.......
Alles gaat z'n gangetje.

Rustig aan, dan breekt het lijntje nie........!!!!

Liggen hier in Yokohama samen met de Eemsgracht
Kwam een uurtje na ons binnen.
Ligt nog net niet op ons achterdek.
Die gaan vanavond al weer naar zee toe.
Wij blijven nog een naggie hier...........
Natuurlijk even op de koffie geweest
Maar er moet gewerkt worden, dus kunnen we nie blijven OH'en

Daar aan boord zit de bij jullie bekende stuurman die destijds op de "Apollonia Gracht" zat
En daar zijn verhaal eens geschreven heeft.
(http://www.scheepspraat.nl/apollo.htm)

Verders blijft het zonnig en warm, dus vermaken we ons wel.............

Groeten, Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 31 Aug 2006 09:40 UTC
Message-id: 390440437

Goede morgen,

Kreeg vanmorgen van de agent een uitdraai van dit hele verhaal.
Had hij van Spliethoff opgestuurd gekregen.
Nogmaals bedankt, Fareast Afdeling.

Verder gaat het z'n gewone gangetje.
Weer vertrokken uit Kobe.
Morgen avond in Yokohama.

Het blijft mooi weer.
Orkaan midden op de Pacific, maar die zal onderweg wel minder worden......
Hopen we dan maar.
Zo niet dan kunnen we er nog wel voorlangs naar aussie toe............

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 29 Aug 2006 09:28 UTC
Message-id: 390109122

 

Goede morgen,

Laden in Japan.
Het wereld beroemde Japanse Werkoverleg ook hier op de kade.
Veel stuwplannen in de handen.
En een PepTalk van de Grote voorman.......

Een mooi gezicht, hoe de Voorman een Stuwplan uitlegt
En z'n medewerkers nog even op de veiligheid wijst.

En met een gezamelijk AAAAAAII allemaal aan de slag........

Groeten Jaco



Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 28 Aug 2006 09:32 UTC
Message-id: 389933579

 

Goede morgen,
Ben een beetje aan het spelen geweest met de instellingen van Outlook.
Dus misschien een andere letter.
 
Waren dus vertrokken uit Lianyungang, zoals op de reisinfo valt te zien.
Naar Kobe dus.
En weer naar Bonnie Aussie. (of was dat Scotland)
O Ja, Aussie was Down Under.........
 
Het is lekker weer.
Dus wat willen we nog meeer.!!!
Zit een orkaan op 180° E/W
Is dus nog wel een stukkie weg.
Het zeetje is hier spiegeltjes.
De hangmat hangt buiten, maar daar is het eigenlijk TE Heet voor.
Wil niet met Zwaar verbrande kop rond  lopen.
 
Prettig weekend, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 25 Aug 2006 09:31 UTC
Message-id: 389550939


Goede morgen,

Ref: Sextant foto wedstrijd.
Foto was een beetje onscherm omdat he teen knip werkje is van een foto.
Eerst verkleinen, toen knippen en was het weer te klein dus nog vergroten.
Daar wordt een foto onscherp van. En ik ben Easy Resize kwijt, dus wordt het er nie mooier op.

Maar Dhr K. Brouwer heeft de Hoofd Prijs.
Was dat het eerste antwoord. ???
Inderdaad staat de zon niet helemaal bij mij op de buik........
Je kan toch wel de spiegel zien blinken, bijna recht in de kamera!!!!!
Trommel staat ook bijna op 120 graden. Dus zou de zon "over de kop" moeten staan.
Dat wil ook niet.
En zonder zonne kleppen wil het met weer helemaal niet.
Kortom een Prima oplossing van K. Brouwer
Richard een goeie 2e met 2 goede antwoorden.
Maar daar dan 1 grote fout, dus een minpunt erbij voor Richard.

Nog eens na gedacht over de Hoofdprijs.
Maar volgens de Nederlandse wet moet er een sextant aan boord zijn.
Kon zo gauw niet vinden waar het staat.
Kom ik dus nog op terug............

Jammer he........

Groeten, Jaco

Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 23 Aug 2006 20:20 UTC
Message-id: 389283429

(Onderweg naar Lianyungang)

Goede morgen,

Hier nog steeds warm hier.
Sinds ik aan boord ben is het niet onder de 20 geweest.
Dus de Hangmat hangt sinds 5 augustus.
En wordt bijna dagelijks gebruikt.
Met 40 in de tropen zon is me een beetje te gek, dan liever een dutje bij de AirCo

Ziet er naar uit dat we voorlopig nog wel even mooi weer houden.
Vlakke zee, Wind Oost 2, en de stroom mee.........

Groeten, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Wed, 23 Aug 2006 09:46 UTC
Message-id: 389205213

 

Goede morgen,

En de Gezagvoerder Sprak de "dagelijkse" woorden:
 
"Let op, Het is Middaaaaaaag.......Let oooooooop...................JA, NU"
 
Jos wilde een foto van de navigatie kunde hier aan boord.
Nou daar is tie dan..........
(vond de sextant, dus dacht: "Kom, Eens proberen hoe dat werkt........."
 
Voor de gevorderde kijker zijn er zeker wel foutjes uit te halen........
Zoek de fouten en win een sextant.....(wij gebruiken hem toch niet.........)
 
Prettig weekend, Jaco

Sun, 20 Aug 2006 09:38 UTC
Er was dus geen foto bij..
NU wel.......



Received: from GCC at Globe Wireless;
Mon, 21 Aug 2006 09:26 UTC
Message-id: 388861029

Goede morgen,
 
Vandaag SLINGEREN !!!!
En niet zo'n beetje ook....
Snelheid is eruit en het is niet zo prettig lopen meer.
Koffie apparaat over de vloer.
De koffie was op, maar het filter lag over de hele brug heen!!!!!
 
2e mach was gister bezig met de motor van de Vrije Val Boot
Vandaag het laatste gedaan. Dus het moeilijkste nog net met rustig schip.
Niet zoveel ruimte in zo'n boot.
 
Prettig weekend, Jaco


Received: from GCC at Globe Wireless;
Fri, 18 Aug 2006 09:33 UTC
Message-id: 388476707