Deze foto's zijn naar mij opgestuurd en ik publiceer ze op deze site. Mocht er onverhoopt Copyright rusten op bepaalde foto's, geef dan even een seintje en ik zal ze terstond verwijderen.

 Jos Komen

 

  Berging van ode OKA 18

 

  4 maart 2000, de ondergang van Roemeense Iugo

 

  Alles over de Watersnoordramp uit 1953De dij

 

 Schepen op het Nederlandse strand, opgestuurd door Amanda 

 

  De "Anna Broere" op het strand van Karwia (Polen) op 31 december 1978.

  Gerrit de Feber

 

 

21-02-1907
Hoek van Holland
Passagiersschip "Berlin" loopt vast op de pier bij Hoek van Holland.

 

31 januari 1953

 

Mijn vader vertelde mij dat hij die stormnacht in de monding van de Thames zat, en een vuurschip twee keer hebben gepasseerd maar door wind en stroming weer terug werden gezet, dit was met de Missouri.
Hij wist jammer genoeg de naam van het vuurschip niet meer, maar ja toen lagen er zoveel daar in de monding van de Thames.
Weet eigenlijk niet of er verder in die storm nog schepen zijn vergaan op de Noordzee, je hoort er verder ook niets over, maar ja dat is niet zo belangrijk voor de pers dat er zeelui omkomen en er familie het zonder hun dierbare verder moeten.
Als er nu een bus verongelukt gaat er direct een traumateam heen, vraag me af of ze dat ook zullen doen als er een schip vergaat.

Amanda

 

(klik op de fotootjes voor een vergroting)

Redding op Zee, een stukje uit de Katwijkse Post, die stuurman (Jaap Griet) was een oom van mij. Groeten Maarten

 

Hier vind je nog een verslag van de Princess Victoria

 

Het onderstaand is afkomstig van Jaap de Roode

In het boek van Arne Zuidhoek "Scheepsrampen"  van Nederlandse schepen tussen 1855 en 2001 staat de
bovenstaande tekst over die periode


De geschiedenis van de Elisabeth uit 1910 is wel noemenswaard. Dank aan Pete voor de foto van de Westland.

 

Te water als HARMINA, Bontko Jan Vellinga (motor schoener)
In 1916 JOHANNA, L.Pot - Groningen.
In okt. 1919 gestrand nabij Hoek van Holland, schip werd geborgen.
Op 27-2-1920 op de kop van de Noorderpier geslagen vlot gebracht en gerepareerd.(foto)
In Moorman 1933  ELISABETH.
In 1939 nieuwe motor: 2TE 3 cil. Kromhout (240x310) 80 rpk
Op 31-1-1953 tijdens NW storm nabij Ter Heijde gestrand en voor de sloop verkocht.(foto)
Het schip werd echter opgekocht en verbouwd voor de binnenvaart.
In 1954 GORETTI, schipper Theuns.
In 1957 nieuwe motor: M.W.M. 220 rpk.
In 1968 uitgerust met roestvrijstalen tanks.
In 1989 EENDRACHT, Intrachem-Krimpen a/d Lek.
In 1990 nieuwe motor: GM 240 rpk. Alleen de kop en de kont waren toen nog van de oorspronkelijke Harmina.
In 2000 naar de sloop.
Groeten
Jaap de Roode

 

 van Amanda:

 

hier drie foto.s van de gestrande Tunesier Carthago op het strand van Scheveningen met iegen ogen gezien.
mv.gr.rinus

 


De trawler Catharina Duyvis IJM 60 is ook vergaan tijdens deze storm,het was een trawler van 329 ton met een stoommachine van 650 PK.


Het schip is voor het laatst gehoord op 1Februari om 15.00 op de radio en praatte met een collega en melde toen geen moeilijkheden,later is het wrak gevonden op 10 mijl west van Bergen aan Zee.
Tijdens deze storm zijn er 9 schepen vergaan met een verlies van 109 levens,en zijn er 25 andere schepen in moeilijkheden geweest.
Vergaan zijn:
4 Engelse schepen
3 Nederlandse schepen
1 Zweeds schip
1 Belgisch schip
In Engeland zijn er drie droogdokken volgelopen wat tot gevolg had dat er veel schade is toegebracht aan de schepen in de dokken. Gr. Amanda


Gestrande schepen op de Nederlandse kust

 

PING AN

24 november 1965

 

Tijdens een zware noorderwesterstorm sloeg het schip van de ankers maar had tevens machineschade en sloeg op drift en strandde op de kust bij Terheyde. Alle bemanningsleden werden door de reddingsboten Koningin Juliana en Prinses Margriet van boord gehaald. Het schip werd CTL verklaard en ter plaatse gesloopt.


 

WAN CHUN

13 november 1972

 

Tijdens een reis in ballast van Noorwegen naar Amsterdam gestrand bij kilometerpaal 47 vijf kilometer van Wijk aan Zee gestrand.
De bergers zagen er geen brood in om het schip van het strand te halen daar de kosten hoger waren dan de waarde van het schip.
Bergingsbedrijf A.G.Elfrink te Haarlem had het wrak gekocht van de eigenaren.
In januari 1973 werd begonnen met de berging met het graven van een geul onder het schip tijdens deze werkzaamheden scheurde het schip. Het zat Elfrink niet mee want tijdens een storm op 5/6 november sloeg het schip om over bakboord.
Op 7 april 1974 brak er brand uit op het schip waarschijnlijk door vandilisme en het schip totaal uitbrandde.
Op 4 april 1974 had sloopbedrijf G.Kruk uit Beverwijk van Rijkswaterstaat opdracht gekregen om het schip ter plaatse te slopen voor het einde van het jaar.
Het schip is dus dik 2 jaar een bezienswaardigheid geweest op het strand bij Wijk aan Zee.
Alle bemanningsleden zijn door de reddingsbrigade van Wijk aan Zee en geassisteerd door die van IJmuiden gered.

 

 

Tijdens de reis van Zwijndrecht naar Denemarken met een lading veekoeken is de Diet ter hoogte van Nes/Ameland gestrand op 23 december 1954.
De bemanning werd gered door een wippertoestel van de Reddingsdienst.
Schipper Toxopeus van de ZK 43 Zeevalk kreeg de opdracht de Diet te bergen van verzekeringsmaatschappij Oranje daar hij vaker schepen had geborgen.
Daar de machinekamer was volgelopen moest deze worden leeggepompt en de motor weer bedrijfsklaar gemaakt worden.
Uiteindlijk lukte het Toxopeus het schip van het strand te halen met behulp van ankers de Zeevalk en de eigen motor van de Diet.
Het schip werd door de Seefalke uiteindelijk naar Scheepswerf Vuyk&Zonen te Capella aan den IJssel gesleept voor reparatie.
Een leuk detail is wel dat Toxopeus met zijn Zeevalk dit voor  mekaar heeft gekregen met de weinige middelen die hij had ten opzichte van de grote bergingsbedrijven.

 

Deze foto is in 1978 gemaakt. Verder is er (nog) niets bekend over de omstandigheden

                                      

                                                                              SS TEXELSTROOM

 

                                                             Gestrand bij Vlissingen 25 december 1918  

                                                                                   SS. MIDSLAND

                     Gestrand bij Heyst mei 1922 Hier is men bezig met graafwerk voor het vlotbrengen van het schip 

 

                                                                        Hier is men bezig met de berging

 

                                  

                                                                 Het Engelse Zeilschip de Marshal 

     

                                                       Gestrand op de Zuidpier bij Hoek van Holland

                                                                           Februari 1906

                                                                  De HOBGOBLIN uit BLYTH  

 

                                               Gestrand tegen de dam bij DOMBURG op 19 mei 1922

                                                                   De Engelse SS AMSTERDAM 

                                                  Het schip wordt hier van de Noorderpier gesleept door de ROZENBURG  

                                               ROTTERDAM  PERNIS  en CLACKTON augustus 1906

                     De berging van de KERKPLEIN door Smit en wat Wijsmuller een boot kostte en het bergloon

 

                                                                                SS DRENTE  

                                                 Gestrand tijdens de berging van de KERKPLEIN  

                             

 

                                                      De VL 11  DE GOEDE VERWACHTING

                                                Gestrand op het noorderhoofd van Hoek van Holland 1910 

                                 

 

                                                                          De Turkse BAKIR

                                        Gestrand op een van de waddeneilanden in de herfst van 1952